Als je het over een gas hebt:
1 mol gas bij 1 atm druk en 20C heeft een volume van 22,4 liter.
Voor andere omstandigheden kun je het uitrekenen met de formule:
pV=nRT
Reddie
11 jaar geleden
WimNobel
11 jaar geleden
Conclusie: het molair volume is gelijk aan 8314,5 liter maal de temperatuur in Kelvin, gedeeld door de druk in Pascal.
(8314,5 = 22,414 * 101325 / 273,15)
Reddie
11 jaar geleden
@dirkkoot , van oudsher worden alle chemische gegevens genoteerd bij 20C. Simpelweg omdat het bij die temperatuur prettiger werken is dan bij 0C.
Op Wikipedia zullen ze het wel omgerekend hebben.