is het mogelijk om een lichtbundel of laser licht te 'vangen' in een kubus van spiegels zodat t eeuwig weerkaatst word van binnen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (3)

misschien in een bal van een "perfecte" spiegel, maar een "perfecte" spiegel bestaat niet :(
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
en je blijft altijd zitten met het gaatje waardoor het licht naar binnen valt.
Een spiegel weerkaatst altijd minder licht dan er invalt, de rest wordt omgezet in warmte. Het maakt niet uit wat voor slimme constructie je bedenkt tegen verliezen is geen kruid gewassen. In jouw kubus is het dan ook vrijwel ogenblikkelijk donker zodra je lichtbron geen licht meer afgeeft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Licht bijna eeuwig te vangen en te vermeerderen is precies wat een laser doet. weliswaar is er geen kubusvorm maar wel een resonnatorruimte.
Sommige lasers hebben aan de doorlatende kant spiegls die het licht voor 99.7 % weerkaatsen en de rest (grotendeels) doorlaten.
Het licht laatst dan dus heel vaak heen en weer (vanuit het licht gezien bijna oneindig) voordat het de laser verlaat.
De niet doorlatende spiegel kaatst 99.99% of hoger terug,
het zijn dan dichoische oppervlakte spiegels en bij sommige lasers een opgedampte goud- of zilverlaag.

Overigens is niet zozeer de absorbsie van de spiegel het probleem, de spiegel is meestal niet vlak genoeg.
Optische spiegels heppen een vlakheid die binnen 1/10 lambda zit, dat betekent dat voor rood licht de spiegel hoogteverschillen heeft van max 63 nanometer.

Het zou me niets verbazen als op den duur spiegels en lichtgeleiders worden ontwikkeld die vergelijkbaar zijn met supergeleiders (elektrisch)
Zo blijkt grafeen door er spanning op te zetten zijn absorbsie voor langgolvig licht ( IR) te kunnen veranderen