Blijft een object in een bol die van gelijke kanten lucht naar binnen blaast op zijn plaats ongeacht waar deze zich bevind?

Stel je hebt een bol en die bol is van binnen bekleed met ventilatoren die zo opgesteld zijn dat ze vanuit elke richting precies evenveel naar het centrum blazen. Je stopt er vervolgens een object in stel een pingpongbal, zal dit balletje dan op elke willekeurige plaats blijven of zal het balletje naar het centrum gaan? Of nog iets anders?

erotisi
7 jaar geleden
gvrox
7 jaar geleden
Ik denk dat het balletje dan naar beneden valt, je compenseert niet voor de zwaartekracht.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De zwaartekracht is denk ik bijna te verwaarlozen bij een pingpongbal die door ventilatoren heen en weer wordt geblazen. Theoretisch gezien zou de bal in het midden belanden uiteindelijk. De bal heeft een beginpunt op de bodem van de bol. De bal wordt dan omhoog geblazen door de ventilator die eronder zit. Als alle ventilatoren tegelijk aangaan, zal het balletje omhoog schieten tot iets boven het midden en daar gaan schommelen. Het ligt er overigens wel aan hoe groot de bol is. Hoe groter de bol, des te meer schommeling het balletje gaat hebben. Je moet natuurlijk ook nog de sterkte van de ventilatoren afstellen. Bij een lage stand zal het balletje veel schommelen. Je moet het zo zien dat het balletje van alle kanten even veel kracht op zich krijgt gewerkt. (dit als je de zwaartekracht verwaarloosd). Hierdoor staat het stil. Denk maar aan touwtje trekken. Jij staat zelf aan allebei de kanten te hangen met evenveel massa. Ook sta je in dezelfde hoek. Er werkt dus evenveel kracht op het touw en het blijft dus stil hangen. Dit kan je ook zien als een winkelwagentje die je aan allebei de kanten even hard duwt. Het karretje beweegt dan niet. Ik denk dat deze vergelijking het wel duidelijk maakt dat zolang er aan alle kanten evenveel kracht werkt op het balletje, hij stil zou blijven hangen. Natuurlijk duurt het wel even voordat hij stil hangt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Deze hele hypothese/experiment kan helemaal NIET; je kan niet oneindig veel lucht in een besloten ruimte toevoegen...!!!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik denk dat de vraagsteller bedoelde dat er een theoretische bol zou zijn van ventilatoren. Een ventilator heeft meestal een soort kooi om zich heen.
erotisi
7 jaar geleden
freek als je een ventilator in je woonkamer zet produceer je een lucht erbij hoor.

Het beste antwoord

Dat object zal gewoon naar beneden vallen.
Als je aan alle kanten van het object even hard duwt, blijft er nog steeds de zwaartekracht op werken, die je dus niet compenseert.
Verder is je "experiment" onuitvoerbaar.
Als je aan alle kanten lucht naar het midden blaast zal de luchtdruk in het midden torenhoog worden. Die lucht moet ergens heen, weg van het centrum. Je krijgt allerlei onvoorspelbare wervelingen waardoor je opzet teniet wordt gedaan.
Reddie
7 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Je maakt (vermoedelijk) een denkfoutje aangezien in een bol waar je aan alle kanten gelijk alleen maar lucht inblaast alleen de druk maar toe gaat nemen. Verder gebeurt er niet zoveel.

Maar stel nu even dat die lucht nadat het bij het balletje gekomen in het niets verdwijnt. Of nee, we gaan een stapje dichter bij de werkelijkheid: we gaan niet uit van een bol, maar een ring ! Een ring die op een vloer ligt. de bal kan over de vloer rollen en de lucht kan naar boven weg.

Stel nu dat de bal vlak bij de rand ligt, dan zal de kracht van de ingeblazen lucht die vlak bij die rand vandaan komt véél sterker zijn dan de lucht die van de overkant moet komen. De bal zal dus van de rand vandaan geblazen worden. Echter hoe dichter de bal naar de overkant rolt, hoe sterker de invloed van de lucht aan de overkant wordt. In het midden zullen de krachten van beide richtingen in evenwicht zijn. De bal zal in het midden dus tot rust komen.

Wat opgaat van noord naar west geldt ook voor noord en zuid.

Van alle kanten zal de bal dus naar het centrum geblazen worden.

Maken we van dit 2D-idee weer een 3D-idee dan is heeft de bal dus in principe de neiging om naar het midden van de bol te gaan, ware het niet dat er geen luchtstroom is omdat, zoals al eerder gezegd, de lucht niet weg kan.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
7 jaar geleden
erotisi
7 jaar geleden
Toch vraag ik me af het zo is dat de kracht aan de rand op de bal groter is. Immers het oppervlak aan de andere kant van de bal op dat moment waaruit wind komt is groter en mischien is dat wel gelijk aan het kleinere oppervlak met krachtigere wind.....? Ik weet ook niet zeker of inderdaad de druk steeds verder toeneemt. Ik denk dat die al snel een evenwicht bereikt bij het aanzetten. En de rest zorrgt denk ik zoasl Reddie reeds zei voor veel wervelingen.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
7 jaar geleden
Okay... 1 voor 1 Ik begin bij het laatste: "de druk neemt als maar toe"
Dat hangt af van het model dat je kiest. Je spreekt in je vraag over "een object in een bol die van gelijke kanten lucht naar binnen blaast" daarbij doe je geen uitspraak over de druk waarmee je dat doet.
Maar in normale gevallen is die druk eindig, en dan heb je gelijk: daarbij hebben we al snel een evenwicht bereikt waarin helemaal geen lucht meer stroomt. Maar dat is ook precies wat ik beschrijf: "de druk neemt toe, maar verder gebeurt er niet zoveel." Dan de oppervlakte. En bal is rond en heeft in elke richting een gelijk oppervlak. Dat oppervlak is dus óók gelijk aan de zijde dicht bij de rand, als ook aan de zijde vér van de rand. Dus dat maakt geen verschil.
Maar probeer het zelf eens: pak een ping-pong balletje en blaas er eens tegen van vlakbij. Kijk eens hoe ver je het dan kan blazen. Dat zal al snel ruim 2 meter zijn.
Neem vervolgens eens een afstand van een meter en blaas nog eens. Grote kans dat je in die laatste situatie het balletje nauwelijks van z'n plaats krijgt.
Conclusie: de luchtstroom op afstand is (veel) zwakker dan dan die vlakbij. Dan als laatste: de wervelingen: je blaast lucht IN de bol, niet ROND in de bol.
Zolang er lucht IN de bol stroomt zal de lucht in principe naar het midden stromen. Immers de luch komt aan de rand naar binnen en wil de druk overal gelijk maken. Dat kan alleen door naar het midden te stromen. In de ideale situatie treden daar geen wervelingen bij op. In een praktische situatie natuurlijk wel. Maar om een beetje een theorie uit te kunnen leggen ben ik even van de ideale situatie uitgegaan.
erotisi
7 jaar geleden
Ik twijfel nu wie wie niet begrijpt mbt de rand. Maar in jouw voorbeeld moet je nog wel insluiten dat, als je van een meter afstand blaast dat weliswaar minder ver komt, dat je daar wel een veel grotere rand/oppervlak mee moet nemen omdat het balletje veel meer wordt omgeven door verre tegenblazers dan er meeblazers zijn.
Maar ik merk dat ik het niet zo goed kan uitleggen....