Kun je met behulp van cavitatie bewegingsenergie omzetten in warmte?

Het is de bedoeling om met een machine die cavitatie opwekt vloeistoffen op te warmen en deze warmte op te slaan voor later gebruik.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.5K

Het beste antwoord

Ja, dat kan.,
Ik heb dat vastgesteld met piezo-rooktransducers die in waterfontijnen nevels veroozraken. Pal boven het messing ronde plaatje van de piezo op 3-5 cm hoogte kan men ONDER koud water smeltplekken in PMMA (plexiglas) veroorzaken of je vinger lelijk verbranden. de aldaar in elkaar klappende microwaterdampbellen geven de ontstane warmte af aan wat daar is.
Zelf was ik hier verbijsterd over maar kon niet om dit verschijnsel heen.
De energie bedro0eg minder dan 50 Watt , de transducer werkt op een adapter van 24 VAC, 2A. maar het effect en de impact op mijn beleving heft mij dit voorval nimmer doen vergeten.
Omdat ultrasoonbaden een meer egale cavitatie geven , treedt bovenstaand verschijnsel daar bij mijn weten NIET op, wel gebruiken die vaak meer dan 75 watt, Hun reinigend vermogen is legendarisch, het water warmt bij beide apparaten verder nauwelijks op, alleen bij de piezotransducer alleen lokaal en ver boven het kookpunt van water. Dat had ik niet verwacht maar de reproduceerbare proef bewees dat cavitatie onder water zeer lokaal hoge temperaturen kan doen ontstaan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Nee dat kan niet.

Cavitatie is een ongunstig bijverschijnsel dat ontstaat als men energie toevoert aan een vloeistof middels een roerder, een waaier van een pomp, een scheepsschroef en dergelijke.
Door de draaiende beweging in combinatie met de vorm van roerder, waaier, of schroef, daalt plaatselijk de druk van de vloeistof tot onder de damspanning waardoor dambellen ontstaan die direct weer imploderen als de druk weer boven de druk van de dampspanning komt.

Wat je wel kunt doen is met een elektrische roerder of een rondpompsysteem een vloeistof opwarmen. Door de energie die roerder of waaier van de pomp overdraagt op de vloeistof stijgt de temperatuur daarvan. Dat is wat je wil bereiken. Daar heb je dus helemaal geen cavitatie voor nodig.

Het probleem is de opslag van de warme vloeistof. Een opslagtank(je) kun je nooit 100% isoleren. Dus de warmte die de in de vloeistof brengt om die later te gebruiken verdwijnt door de isolatie heen naar de omgevingslucht.

Je stopt bijvoorbeeld voor 100 euro aan elektrische energie in de vloeistof via roerder of pomp, en je je haalt maar voor 50 euro aan warmte er uit omdat de warmte verdwijnt.

Als je de warme vloeistof niet zou opslaan maar direct gebruikt dan stijgt het rendement natuurlijk.

Als je een vloeistof moet opwarmen kun je dat het beste doen met aardgas of elektriciteit.
Edraket