Kan ik xyleen bij een bouwmarkt halen?Of ergens anders?

En onder welke naam word het dan evt. verkocht?

http://nl.wikipedia.org/wiki/Xyleen

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.2K

Het beste antwoord

Ik denk bij een zaak die ook autolakken verkoopt.
Ik heb het wel eens gekocht als een verdunner voor € 7,40.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Brenntag verkoopt nog steeds xyleen aan de groothandel.
Ik zou eens contact zoeken met Brenntag en hun vragen om detailhandelaars. Misschien heb je geluk.
http://www.brenntag.nl/prd/product/xylenexylenexyleennl.php Maar op hobby-niveau is het inderdaad moeilijk om aan zulke aromaten te geraken. Je kan inderdaad gewoon terpentijn of white spirit gebruiken als vervanging. Zolang je maar een heel apolaire vloeistof (of mengsel) bij je water doet. Daarom zal cyclohexaan, n-hexaan, dichloormethaan (alhoewel dit ook geen "groene" reputatie heeft) of ether ook geschikt zijn om alkaloiden te extraheren. Volgens mij had de xyleen die ik gekocht heb een merknaam. Maar het is al weer een tijdje geleden zoals je begrijpt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn chemische kennis is ook maar beperkt. Mijn expertise ligt op andere terreinen, maar je bent "jong" en je probeert wel eens wat.

Andere antwoorden (2)

Ja, het is een houtbescheming. Ik ken het alleen maar onder de naam Xyleen en kocht het altijd in de bouwmarkt in Frankrijk. Maar bedenk, dat het zeer giftig is bij inademen en dat je rubberen handschoenen en een professionele mond/neus kap moet dragen tijdens het werken ermee

Toegevoegd na 1 dag:
Ik begrijp nu, dat het een middel was op basis van Xyleen.
Weer wat geleerd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Xyleen kan je niet bij de bouwmarkt kopen. Waar zou je het voor willen gebruiken? Als oplosmiddel? Dan voldoet aceton misschien ook. Voorheen was ook tri(chlooretheen) bij de bouwmarkt te koop maar ook dat is naar ik meen inmiddels verboden. (kankerverwekkend) Misschien nog te krijgen bij een kleine DIY store.