Kan er een tekort aan zuurstof in de atmosfeer ontstaan en dat wij allemaal op Aarde stikken?

Er zijn immers veel mensen, dieren en machines die zuurstof verbranden op aarde. Met een afnemende hoeveelheid planten (boskap) zou je zeggen dat er op een gegeven moment meer zuurstof wordt verbruikt dan geproduceerd?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.5K
Cryofiel
14 jaar geleden
Bomen en bossen produceren géén zuurstof.

Het beste antwoord

Ha, die Bijd3hand;

Ruimschoots meer dan 90% van alle zuurstof die we nodig hebben en kooldioxide die we uitademen als levende organismen op aarde wordt geproduceerd en verwerkt door de meren, zeëen en oceanen. Als alle oerbossen op de wereld zouden verdwijnen zou de totale verwerkingcapaciteit met maar een kleine drie procent afnemen. Natuurlijk zou dat een ecologische ramp zijn, maar zuurstof om ons allemaal te laten ademhalen zal er zelfs dan echt wel genoeg zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Er is zo een enorme hoeveelheid zuurstof op aarde, dat zelfs als we alle bomen zouden verbranden, alle fossiele brandstoffen zouden opstoken, alle organische stoffen die in de aarde zitten zouden verbranden, dan nog zou er maar een paar procent van die voorraad verloren gaan.
Dus, nee, die raakt voorlopig niet op.
AWM
14 jaar geleden
Wees maar gerust, dat zal de aarde nooit laten gebeuren....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee kan niet, niet meer over nadenken, kan gewoonweg niet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, maar misschien kan het gehalte aan giftige stoffen wel plaatselijk erg hoog worden. En de lucht die we inademen is altijd tweede (zeg eigenlijk maar miljardste) hands.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In de lucht zit 19% Zuurstof die wij in ademen meer of minder hebben we niet nodig het kan wel wat gevaarlijker worden als het 5% of meer scheelt maar dan nog is er niet veel aan de hand.
Als bossen te veel zuurstof produceren vliegt het vanzelf in brand.... en is er weer balans
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De meeste zuurstof wordt in de oceanen gevormd door de planten en algen.
Ondanks de zuurstof slurpende verbrandingsmotoren is het zuurstofniveau de laatste decennia vrijwel gelijk gebleven.
CO2 weer omzetten in zuurstof kost energie (zonlicht en bladgroen/water etc.)
Nu ontvangt de aarde dagelijks meer dan 10 000X zoveel energie van de zon als er verbruikt wordt.
Een groot deel van de zonne-energie wordt opgenomen door planten die de CO2 weer afbreken tot zuurstof.
Hopelijk stelt dit je gerust.
Verstandig met energie en millieu omgaan is natuurlijk
logisch.