Hoe wordt de koelkast koud met een gasvlammetje?

Een vlammetje is heet maar je kunt er een koelkast (en vriesvak) koud mee maken. Hoe werkt dat?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
26.6K

Antwoorden (2)

Dit werkt op basis van absorptiekoeling. Daarbij wordt een warmtebron als gas gebruikt om energie te leveren voor het koelsysteem. Die energie wordt gebruikt om vloeistof te comprimeren en de koelkast af te koelen. Dat proces kost altijd energie. In de vorm van electra of gas.

Absorptiekoelkasten zijn een goed alternatief voor gewone koelkasten met een compressorsysteem als elektriciteit niet of moeilijk beschikbaar is, als geruisloosheid belangrijk is, of als overtollige warmte beschikbaar is (bij turbine-uitlaten of industriële processen). Ze worden ook gebruikt om voedsel te bewaren in caravans.

Toegevoegd na 1 minuut:
De basis van koeling:

"Het "hart" van een koelkast is een warmtepomp: de koelende werking berust op de verdamping van een vloeistof, waarbij verdampingswarmte aan de omgeving (de verdamper) wordt onttrokken. De damp wordt in een compressor weer samengeperst en daarna vloeibaar gemaakt onder het vrijkomen van warmte die aan de achterkant van de koelkast via een buizenstelsel in de vorm van een rooster (de condensor) aan de omgeving wordt afgegeven."
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ga het even uit mijn hoofd doen, dus het kan zijn dat het niet helemaal klopt..
Een koelkast werkt op het principe van verdamping, als een vloeibare stof verdampt dan onttrekt het warmte aan zijn omgeving. In een reguliere koelkast word een vloeistof door een hele kleine opening geperst waardoor het verdampt en dus warmte onttrekt aan het koelgedeelte. Dit word gedaan door een pomp die op elektriciteit werkt.
Als er geen elektriciteit is is er dus een ander soort "pomp" nodig. Het is een heel technisch verhaal maar het komt er op neer dat er net zoals in een gewone koelkast een gas word gevormd om de koelruimte af te koelen. Dit gas word dan gemengd met een vloeibare vorm van het gas en dan word het door de vlam verhit om genoeg druk op te bouwen zodat het vloeibare weer tot een gas word geperst waardoor het de koelkast afkoelt..
is het zo een beetje duidelijk?