Dat hangt sterk af van welk materiaal een magneet gemaakt is. Een ijzermagneet kan zeer snel zijn permeabiliteit verliezen, daar het uit allemaal losse atomen bestaat die invloed op elkaar uitoefenen.

Oorspronkelijk werden permanente magneten van staal gemaakt, tegenwoordig bestaan er allerlei legeringen die voor dit doel uitermate geschikt zijn, zoals legeringen van ijzer, nikkel en kobalt waaraan nog enig aluminium, mangaan en koper wordt toegevoegd, of ook keramische stoffen zoals bariumoxide en ijzeroxide. Zeer sterke magneten maakt men tegenwoordig uit gesinterde combinaties met zeldzame aarden, zoals samarium-kobalt (SmCo) of neodymium-ijzer-boor (Nd2Fe14B). Met supergeleiding zijn (bij zeer lage temperaturen) zeer krachtige permanente magneten mogelijk.
Deze nieuwe materialen behouden praktisch gezien voor lange tijd hun magnetisme, maar verlies zal altijd, maar heel langzaam, optreden.

Onder bijzondere omstandigheden kan een permanente magneet zijn magnetische eigenschap wel snel verliezen, onder andere door sterke verhitting, stoten en demagnetisering met behulp van andere magneten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Een permanente magneet houdt zijn magnetisme altijd, behalve als er voor zorgt dat alle magneetdeeltjes (stukjes ijzer bijvoorbeeld) zich weer vrij kunnen bewegen (door bijvoorbeeld de magneet warm te maken).

Een elektromagneet wordt magnetisch zodra je er stroom op zet, en wordt dan ook weer niet magnetisch zodra je de stroom eraf haalt.