Wat kan je met 1 newton?

Uit een onderzoek dat we gedaan heb, blijkt dat iets 0,01706925 N kost. We hebben een karretje over een rails op een tafel laten rijden, dit karretje zat vast aan een draadje. Dat draadje liep via een katrol verder, aan het eind zat een gewichtje (voor de Fres van hierboven een gewichtje van ong 25 gram). Het idee was dus, dat we het gewichtje los lieten, waardoor het karretje natuurlijk ook ging rollen. We hebben lichtsluizen gebruikt om exact te meten hoe lang het gewichtje (en dus het karretje) over een afstand van 0,60 meter hebben gedaan. Met de afstand en tijd kwamen we op de snelheid. Met de dv en dt hebben we de versnelling gebruikt. Om vervolgens met de formule Fres = m x a Fres uit te rekenen. Maar hierin moet m in kg en a in m/s. We komen op deze manier op een kleine Fres. Maar kan dit wel kloppen, want ik vind 0,01706925 N als er weinig klinken. Dus daarom vroeg ik me af, ter vergelijking, wat je met 1 N kan?

Kan onze uitkomst kloppen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2.7K

Het beste antwoord

Newton = kilogram * meter / seconde / seconde, oftewel [N] = [kg] * [m] * [s]^-2.
Zie dat meter / seconde / seconde, oftewel [m] * [s]^-2, gelijk is aan versnelling.
Met 1 Newton kun je dus 1 kilogram 1 meter per seconde versnellen (als je de wrijvingskrachten verwaarloost).

Met 0,017... Newton kun je dus 0,017 kilogram (= 17 gram) 1 meter per seconde versnellen. Dit lijkt me een realistische uitkomst als je beseft dat een groot deel van de energie verloren gaat aan wrijving.

Laat je bij natuurkunde vooral niet afschrikken door te kleine of grote getallen. Zelfs voor berekeningen met atomen gebruik je de kilogram.