Wat betekent de uitslag van deze test op hardheid van het water?

Met een stickje om het water te testen op de hardheid ervan is de uitslag bij ons deze: 2 rode vierkantjes en 2 groene. Bij de uitleg staat dit:
>7°dH/>8.75°e/>12.6°f. Hier snap ik dus niets van? Wie kan dit heel eenvoudig uitleggen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

De waterhardheid geeft de concentratie van metaal-ionen, veelal magnesium- en calciumcarbonaat, maar ook bicarbonaten en sulfaten, in het leidingwater aan. Water met een hoge waterhardheid houdt voor de mens geen gezondheidsrisico in, maar bemoeilijkt de werking van zepen en verwarmingselementen.

Waterbedrijven hanteren onderstaande meting

Duitse Hardheid Franse Hardheid Concentratie zouten type water
0 tot 4 dH 0 tot 7 fH 0–20 mg/l zeer zacht water
4 tot 8 dH 7 tot 15 fH 20–40 mg/l zacht water
8 tot 12 dH 15 tot 22 fH 40–60 mg/l gemiddeld water
12 tot 18 dH 22 tot 32 fH 60–80 mg/l vrij hard water
18 tot 30 dH 32 tot 55 fH 80–120 mg/l hard water
>30 dH >55 fH >120 mg/l zeer hard water

Jij hebt dus zacht water
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt