wat gebeurt er als ik een half volle en een volle batterij in bijv. mijn toetsenbord stop?

word na een tijdje de volle dan half vol en de half volle leeg of heft het elkaar op en worden ze alle bij leeg?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.9K

Het beste antwoord

Je toetsenbord heeft zeer waarschijnlijk 2x 1,5 volt batterij nodig. Stop je nu een half lege erbij van b.v. 1volt krijgt je toetsenbord maar 2,5 volt i.p.v. 3volt. Dat kan betekenen dat hij te lage spanning krijgt en niet meer werkt, ondanks dat 1 batterij nog vol zit.
De lege zal niet voller worden, het kan verder geen kwaad, maar je bent het effectiefs bezig als je 2 even volle batterijen gebruikt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

kan best zijn dat je toetsenbord dan niet werkt en dan gebeurt er niets. Je lege batterij raakt in elk geval niet voller
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"kan best zijn dat" vind ik bij voorbaat al getuigen van een ongefundeerd antwoord. -1
Een batterij werkt maar 1 kant op, er kan alleen maar elektriciteit uit, niet in. De half volle zal leeg raken, en dan zal de (eerst volle, inmiddels) half volle batterij ook stoppen met werken, omdat de spanning (stroom?) niet hoog genoeg meer is om het toetsenbord te laten werken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een toetsenbord heeft (als er 2 in passen) 2 batterijen nodig om genoeg spanning te leveren. Al heb je 100 batterijen van 4,5 volt, je blijft 4,5 volt. Wel is er genoeg spanning nodig en die krijg je door meerdere batterijen. Als 1tje dan leeg is, moet de andere ongeveer half leeg zijn.. Ze kunnen elkaar niet vullen, ookal is het een oplaadbare batterij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als de batterijen in serie staan, zal je toetsenbord niet veel doen, want door een (half) lege batterij stroomt niet voldoende energie voor je toetsenbord.
Als de batterijen parallel geschakeld zijn, dan zal die ene volle batterij wel genoeg stroom kunnen leveren om je toetsenbord weer een tijdje te laten functioneren.
jc54
12 jaar geleden
Een goede half lege batterij levert ook nog steeds 1,5 volt. Pas vlak voor die helemaal leeg gaat wordt de spanning echt lager. Wel is de halflege batterij eerder leeg waarna andere nog halfvol is.Dan stopt het toetsenbord met werken. Tot dat moment werkt je toetsenbord dus wel. Overigens zou ik dit alleen in nood doen, als ik geen 2 volle batterijen bij de hand heb.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een half lege (wat is dat eigenlijk, want het is geen fles melk) batterij levert minder energie (stroom) dan een nieuwe batterij. De half lege en de volle leveren dan tezamen uiteindelijk minder stroom dan noodzakelijk.
Hierdoor wordt de de volle extra belast en zal sneller leeg zijn.
Het is niet zo dat de volle batterij de half lege oplaadt, zodat die dan weer een beetje voller zou raken. Dat kan alleen bij oplaadbare batterijen.
In principe zijn bij een lege batterij de anode en kathode beschadigd door de chemische reactie en daardoor kan er minder energie geproduceerd worden. Herstel hiervan is bij niet oplaadbare batterijenen onmogelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik doe dat ook heel vaak ook bij de muis.
Bij mij werken ze dan gewoon een tijdje door, totdat beiden zo leeg zijn dat ze ermee 'stoppen'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nadat de half lege batterij "op "is, wordt hij verkeerd om opgeladen. Daar kan hij echter niet tegen, hij zal dan (nog afgezien van mogelijke lekkage) de klemspanning van de goede batterij gaan tegenwerken, je bent dus beter af met een goed batterij en een doorverbinding dan met een lege batterij in het circuit.
Overigens zijn er batterijen (bv die van Sanyo) die hier tegen kunnen. Door ompoling raken sommige types niet defect.
Overigens kun je alkalinebatterijen wel degelijk opladen.
Als hun spanning nog boven de 1.00Volt ligt, kun je ze tot wel 25 keer opladen door ze 1.75 volt te geven.
Wel neemt de capaciteit per keer laden af.
Maar in dit verhaal gaat ook de alkaline er aan....

Mede daarom moet je even verse (nieuwe) of even goed opgeladen batterijen (met evenveel mAH )in serie gebruiken en als de spanning plotseling daalt, de accucellen weer opladen.

Omdat de huidige generatie oplaadbare batterijen geen geheugeneffect meer hebben kun je beter weer opladen als ze nog niet leeg zijn.

Toegevoegd na 17 minuten:
Dat alkalinebatterijen opgeladen kunnen worden is jaren gelden door Elektuur uitgezocht, ik heb uit mijn hoofd de gegeven waarden neergezet.

Ondanks dat toetsenborden weinig stroom gebruiken , is dit toch zeer schadelijk voor lege batterijen.
technisch gesproken beschouwt men een batterij als leeg wanneer de afgegeven spanning minder dan 1.00 volt bedraagt.

Je kunt je voorstellen dat het dan nog enige tijd duurt voordat de spanning 0.0 volt is maar dan is het drama
in de lege batterij vaak al begonnen.
De agressieve chemicalien lossen delen van het binnenwerk op en dan kan de batterij zijn corrosieve inhoud in je apparaat dumpen, als eerste tast het de klemveertjes van de batterijen aan maar kan ook op de print gaan lopen en de verbindingen en onderdelen aantasten.

Dan wordt verkeerde zuinigheid zwaar afgestraft.
Overigens gaan lithium batterijen al stuk als de klemspanning beneden 2.75 volt komt, daarom schakelt de inwendige elektronica de batterij uit en kan alleen na opladen weer ingezet worden.

Tegenwoordig komen oa. penlight (AA) en zelfs AAA cellen op de markt die 3.7 volt geven (opgeladen 4.2 volt(!)).
Let dus vooral op de soort cellen die je gebruikt.
Zo kun je met drie batterijen in serie dan plotseling 12.6 V in je toetsenbord krijgen , waar deze NIET tegen kan.
Veel mensen weten (nog) niet dat deze batterijen bestaan en steeds meer toegepast worden.

Ze hebben als groot voordeel dat ze haast geen zelfontlading kennen.