Waar komt de roterende beweging vandaan bij stijgende luchtbellen in water?

In het onderstaande filmpje zie je dat luchtbellen snel draaien tijdens het opstijgen naar het wateroppervlak. Waar komt die beweging vandaan?

escape
13 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (1)

Door de thermische dynamiek in het water: de luchtbellen zijn uiteraard lichter dan water en stijgen op.

Onder invloed der temperatuur --hoe hoger je komt,hoe warmer het wordt,ook al zijn deze temperatuurverschillen uiteraard miniem-- begint er een werking van thermische beweging en gecombineerd met het stijgen der luchtbellen ontstaat er dan een min of meer roterende beweging.

Bovendien zijn er geringe onderstroompjes in het water zelf die tevens bijdragen aan deze roterende beweging.