Hoe bereken je de procentuele afwijking van de gemeten waarde met de echte waarde

De gemeten waarde is 8,64 kg/m^3
De echte waarde is 8,5 kg/m^3
Hoe bereken je de procentuele afwijking?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
52.5K

Het beste antwoord

Voor de procentuele verandering ken je misschien al wel (van economie): (nieuw-oud)/oud x 100%
Dit pas je hier ook toe, voor oud vul je de echte waarde in, en voor nieuw de gemeten waarde. Dan kom je dus uit op bovenstaand antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het verschil delen door de echte waarde en dan met 100% vermenigvuldigen.

100*(8,64-8,5)/8,5 = ongeveer 1,6%
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
(8,64-8,5)/0,085=1,64705882352941% afwijking.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je antwoord is fout. Bij natuurkunde werk je met significantie en geef je het antwoord, als je met meetgegevens werkt, in niet meer significante cijfers dan het getal met het kleinste aantal van deze cijfers.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Mike:
Dan dus afronden naar 1,6 :). Maar ik wou vooral het principe laten zien hoe je het moet uitrekenen. Vaak haalt met er bij: "keer zoveel procent". Dat maakt 't onnodig ingewikkeld. PS:
Hoe zit 't dan bijv. met de significantie van 9,9 t.o.v. 1,0? Als je er bij die 9,9 0,1 % onder zit, scheelt dat maar 1/100e. Als je er bij die 1,0 0,1% boven zit, scheelt dat maar 1/10e.
eerst kijken we naar de gegevens:

echte waarde = 8,5kg/m^3 = 100%
gemeten waarde = 8,64 kg/m^3 = ? %

gevraagd is procentuele afwijking?

we kunnen kruislings gaan vermenigvuldigen

8,64 x 100 / 8,5 = 101,6470588

de gemeten waarde is dus 101,6470588 %

als we hier de echte waarde bij aftrekken krijgen we de procentuele afwijking.

gemeten waarde - echte waarde = procentuele afwijking

101,6470588 - 100 = 1,6470588 %

dit getal is dus positief betekend dat de afwijking groter is dan de werkelijke meting.

wanneer het getal negatief zou worden zou het betekenen dat je gemeten waarde kleiner zou zijn dan je echte waarde.

------------------------------------------------------------------

hier een iets andere manier van uitrekenen welke misschien makelijker te begrijpen is, ik probeer het kort te houden.

we zeggen 8,5 kg = 100%

om te weten te komen wat 8,64 kg procentueel is, is het makelijk om eerst te kijken hoeveel procent 1 kg is.

hiervoor delen we 100 met 8,5 = 11,765 (afgerond op 3 decimalen)

1 kg is dus 11,765%

we hebben 8,64kg dus gaan we het aantal procent vermenigvuldigen met de gemeten aantal kilogrammen.

11,765 x 8,64 = 101,6496 %

gemeten waarde is dus 8,64 kg/m^3 = 101,65% (afgerond op 2 decimalen )

om dus te kijken wat de procentuele afwijking is ten opzichte van de echte waarde gaan we de gemeten waarde aftrekken met de echte waarde.

dus:

gemeten waarde - echte waarde = procentuele afwijking

101,65 - 100 = 1,65 %

omdat we hier hebben afgerond op minder decimalen zie je een kleine afwijking in het antwoord vergeleken met het antwoord hierboven.

de methode blijft echter gewoon goed !

lange uitleg hoop dat je wat aan dit antwoord hebt!
eventuele fouten of verbeter punten hoor ik graag.

Groeten
Demian