Is infraroodstraling hetzelfde als warmtestraling of is het een nevenverschijnsel?

Als warmtestraling niet hetzelfde is als IR-straling:
Kent warmtestraling een spectrum?
Zijn er stoffen die de ene warmtestraling beter doorlaten/isoleren dan de andere?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
9K

Het beste antwoord

Ik moet antwoord 2 (carsrac) corrigeren. Infraroodstraling is namelijk altijd precies hetzelfde als warmtestraling of thermische straling ( http://www.astronova.nl/i.html ). Elk voorwerp boven het absolute nulpunt (-273 gr C) zend warmtestraling uit. Iets hoeft dus niet perse warm aan te voelen om warmtestraling uit te zenden. Ook in een koude omgeving kunnen warmtebeeld foto's gemaakt worden. Zie: http://www.nightvision.nl/files/nightvision/FLIR/images-thermal/1.Fence.jpg . Ook een gloeilamp die uit is straalt dus warmtestraling uit, namelijk die van de kamertemperatuur.

Warmtestraling kent inderdaad een spectrum: het golflengtegebied dat carsrac noemt is correct. De kortste golven zijn het meest energierijk. Hieronder een figuur waar in het EMS gebied het infrarood zich bevindt.

Warmtestraling gedraagt zich hetzelfde als zichtbaar licht. Het kan gereflecteerd worden door spiegelende oppervlakken of geheel geabsorbeerd door een doffe zwarte kleur. Een spiegelend oppervlak is dus de beste isolatie tegen stralingswarmte. Voorbeelden: binnenkant thermoskan, de ragdunne spiegelende isolatiefolie die EHBO-ers gebruiken om patiënten af te dekken, de goudkleurige folie die om satellieten gewikkeld is, Tonzon of Alkreflex folie voor bouwkundige toepassingen. Daarentegen zijn warmwater zonnecollectoren zwart om zoveel mogelijk energie op te nemen.

In een reactie zag ik een vraag over microgolven in een magnetron. Een magnetron zend geen warmtestraling uit, maar radiogolven. In de figuur kunt u zien waar deze zich bevinden in het EMS spectrum, een veel grotere golflengte dus. Het gerecht wordt opgewarmd doordat de moleculen in beweging gebracht worden door radiogolven. Het opgewarmde gerecht zelf zal vervolgens wel het bij haar temperatuur behorende IR gaan uitzenden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Thinker,
Hartelijk dank voor je duidelijke uitleg en bronvermelding.
Als ik het goed begrijp zou je van een lichaam dat geen zichtbaar licht uitstraalt b.v. een keteltje warm water, in een donkere kamer, met een brandglas de uitgestraalde warmtestraling op één plaats kunnen concentreren. Zou dat een meetbaar verschil met de directe straling opleveren?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Henkaren,
Je kunt met het onzichtbare IR-licht precies hetzelfde doen als met zichtbaar licht, dus ja, dat kan. Wat je in feite doet met het brandglas - dat is dus een lens - is een onzichtbare afbeelding maken van het keteltje. Je kunt het vergelijken met de manier waarop een foto gemaakt wordt. Wat je normaal doet met een brandglas is niets anders dan een afbeelding van de zon maken op een heel klein oppervlakje. Hoe groter het oppervlak van de lens, des te meer stralen worden geconcentreerd op dat plekje. Een ketel kokend water is echter maar 100 gr. C, dus het voelbaar effect is veel geringer. Maar met een warmtebeeld camera zul je het verschil zeker kunnen zien, dus het is meetbaar. Door een warmtebeeld camera te richten op de ketel doe je overigens hetzelfde als wat je bedoelde met het brandglas. Wat een warmtebeeld camera doet is het omzetten van de onzichtbare warmtestraling in kleurtjes die wij wel kunnen zien.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Iedereen die gereageerd heeft, hartelijk dank.
Dit antwoord was (net als overigens enkele andere antwoorden) duidelijk en overtuigend.
Ik blijf echter met de vraag zitten of er meer golflengtes zijn die net als die van een magnetron thermische energie in een lichaam kunnen opwekken. Omdat dat niet de oorspronkelijke vraag was, heb ik er een nieuwe vraag van gemaakt.

Andere antwoorden (4)

Infrarood is een electromagnetische straling net zoals zichtbaar licht. Het heeft alleen andere golflengte en we nemen het als warmte waar. Net zoals bij zichtbaar licht zijn er verschillende stoffen die infrarood reflecteren of juist absorberen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Dit is een antwoord op de vraag: "wat is infrarood ?"
Maar dat was niet de vraag.
Zowel IR als warmte straling zijn onderdeel van het elektromagnetische spectrum.
Alleen is de definitie van IR het niet zichtbare deel van de optische straling met een golflengte tussen circa 780 nanometer en 1 mm (106 nm). Dus tussen het zichtbare rood licht en de microgolven.

Nu wordt met warmtestraling de optische straling bedoel dat een voorwerp dat warm is uitstraalt. Dit kun je zien aan een gloeilamp door hier door stroom loopt gaat wordt deze warm en gaat gloeien en daardoor gaat hij warmte uitstralen. Eerst IR en bij hogere temperatuur komt daar ook rood en andere kleuren bij. Tot alle kleuren van de regenboog en dan heb je wit licht.

Een warmtelamp is een lamp die zowel rood als IR licht uitzendt.

Dus het antwoord op je eerste vraag is nee en op de rest van de vragen is het ja.
Voorbeelden stoffen die goed warmtestraling isoleren radiator folie die je achter de verwarmingsradiator plaatst.

Er is zelf speciale folie die wel het zichtbare deel door laat, maar niet het warmtedeel ervan. In de meeste magnetrons kun je wel naar binnen kijken, maar je voelt pas de warmte als het deurtje open is. Dit deurtje is gemaakt van materialen die goed warmte isoleren. Ook de werknemers van de Hoogovens lopen in kleding van materiaal die goed warmte straling tegenhoudt.

Wolken isoleren en droge en heldere lucht laat goed warmte door.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Carsrac, je zegt dat er bij het stijgen van de temperatuur van een lichaam er steeds hogere frequenties elektromagnetische golven bij komen.
- Ik weet dat elk lichaam vanaf 0 kelvin warmte begint uit te stralen, maar bij welke temperatuur begint IR?
- Is de uitgestraalde frequentie alleen afhankelijk van de temperatuur, of ook van (de oppervlakte) van de stof?
- En wat zijn dan precies de microgolven van een magnetron?
Ik snap er echt niets van.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik vond intussen dat IR loopt van 780 nm tot 1 mm en de straling van de magnetron rond de 12 cm ligt, maar wat zijn de grenzen van de frequentie die we warmte noemen?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Maar de gaatjes in het raster van de magnetronoven zijn toch duidelijk kleiner dan 12 cm?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
In reactie op de opmerkingen en de aanvullende vragen.
Het rooster van de magnetron houd maar een deel van de straling tegen. Want je wil wel naar binnen kunnen kijken, zichtbare straling, maar geen microgolf straling krijgen. De gaatjes in het rooster dient kleiner te zijn dan de golflengte omdat straling ook gaatjes komt die een kwart zijn van de golflengte. Dus de gaatjes dienen tussen de golflengte van microgolven en van zichtbaar licht zitten. Men heeft voor de huidige grote van gaatjes gekozen, omdat het goed werkt en ook een veilig gevoel geeft.
Frequentie van de warmtestraling is afhankelijk van temperatuur en type stof, maar niet van het oppervlakte. Wel is meestal op de oppervlakte een dunne laag van ander materiaal. Denk aan verf of een oxide laagje.
De interactie met infraroodstraling met materie is inderdaad opwarming. Het is dus geen nevenverschijnsel maar inderdaad gewoon hetzelfde.

IR-straling kent natuurlijk een spectrum aangezien het een onderdeel is van het EMS.

En ja, er zijn stoffen die deze IR- of warmtestraling beter doorlaten dan anderen. Infraroodspectroscopie is hier een nuttige toepassing van.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als ik je antwoord goed begrijp is IR- en warmtestraling hetzelfde.
Dus een lichaam van 1 kelvin straalt nog steeds IR uit?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
jep
Infraroodstraling en warmtestraling is niet hetzelfde. Wel is het zo dat infraroodstraling vaak warmtestraling is en dat warmtestraling meestal voor het grootste deel uit infraroodstraling bestaat.
Warmtestraling heeft een heel specifiek spectrum, nl. dat van een Planck-kromme. De golflengte waarbij de meeste straling wordt uitgezonden is direct af te leiden uit de temperatuur van het voorwerp, en is onafhankelijk van het materiaal. Dit verband wordt gegeven door de wet van Wien.
Voorwerpen kunnen daarnaast ook straling uitzenden bij specifieke golflengten. Dit lijnenspectrum is wel gerelateerd aan de samenstelling van het materiaal. Veel van die lijnen liggen in het infrarood en leveren dus ook een bijdrage aan de infraroodstraling, maar behoren niet tot de warmtestraling.
Zeer hete voorwerpen kunnen roodgloeiend zijn, of zelfs witrheet. Ze zenden dan op grond van hun hoge temperatuur zichtbare straling uit. Dat is dus wel warmtestraling maar geen infrarood.
WimNobel
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Interessant uw bijdrage. De kennelijke misconceptie dat warmtestraling hetzelfde is als infrarood is echter zeer wijdverbreid. Ik moet helaas constateren dat zelfs leerboeken en natuurkundeleraren zich hier aan bezondigen (voorbeeld: http://youtu.be/6l7cYqtcdVc?t=2m11s ), reden dat ook ik het nooit anders geleerd heb, zelfs niet op de Technische Universiteit, maar misschien komt dat omdat natuurkunde daar niet mijn hoofdrichting was. Welnu, IR-straling en warmtestraling zijn dus niet hetzelfde. Ik zou u graag willen uitnodigen uit te leggen, wat dan precies het VERSCHIL is tussen deze twee zaken. Liefst in gewone mensen taal. Dat zou gezien de vrij algemene misconceptie aan erg veel mensen de noodzakelijke verduidelijking bieden.