Een potje kan niet helemaal leeg zijn. We beginnen op Aarde met het langzaam vacuum pompen van het potje. Daardoor onstaat er in het potje een onderdruk. Als het drukverschil tussen de binnenkant van het potje en de buitenkant (waar een luchtdruk van ongeveer 1 bar heerst) te groot wordt, zal het potje imploderen. Een dergelijk proefje waarbij je kunt zien hoe groot de buitenluchtdruk eigenlijk is, heb ik vaak voor de klas gedemonstreerd. Hier staat een demo + verklaring: http://www.youtube.com/watch?v=YhbaThE68x0

De verklaring is 95% juist (er staat een klein oorzaak-gevolg vautje in...)

Goed, dan maken we een heeeel stevig, goed afsluitbaar potje. Daar stoppen we bijv ongeveer 18 liter waterstof in (even geen lucht want we gaan straks de ruimte in en daar is geen lucht maar zijn er wel waterstofatomen) En we roepen de beste wetenschappers en hun beste vacuumpompen erbij. Zij kunnen je vertellen dat bij kamertemperatuur en standaarddruk er ongeveer 10 tot de macht 24 (10^24) atomen waterstof in je potje zitten.
Vervolgens zetten ze de pompen aan en ze slagen er in om, dmv het wegpompen van de waterstofatomen, de druk terug te brengen tot 1 miljardste bar (wat overigens een geweldige prestatie is!!).

In die situatie zitten er echter nog 50 miljard atomen PER CM3 in je potje!!
Voor ons mensen een dus hele prestatie, maar als we dat gaan vergelijken met het vacuum van de ruimte stelt dat nog niets voor...

Op naar de ruimte tussen de sterren derhalve met je potje. De interstellaire ruimte bevat enorme moleculaire wolken met dichtheden van wel 10.000 atomen per kubieke centimeter. Maar er zijn genoeg plekken te vinden die leeg zijn....

Hoewel, zelfs in de lege gebieden constateren we, als we het deksel van het potje halen en de resterende waterstofatomen verdwijnen in de 'leegte', dat er nog steeds 1 atoom per cm3 aanwezig is. Belachelijk weinig natuurlijk, maar dit beantwoord uiteindelijk wel je vraag: je krijgt je potje niet helemaal leeg, zelfs al zou je in de toekomst als astronaut mee mogen op een ruimtereis.

mvg

Natuurkundeleraar
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

nee zit altijd nog lucht in.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dan zal het heeeeeeeeeeel kort gaan zijn. Als er werkelijk niets in het potje zit zal het potje het gaan begeven door de massa die aan de buitenkant op het potje drukt. Potje gaat daar niet tegen kunnen en gaat stuk
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
tenzij je hem in de ruimte brengt, en dan is er ook geen lucht meer.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ongeveer 1654 jaar na Christus

Torricelli's barometer liet zien dat de atmosfeer een kracht uitoefent. De ingenieur Otto von Guericke uit Magdeburg in Duitsland liet zien hoe groot deze kracht kon zijn. In 1654 gaf hij een verbazingwekkende demonstratie aan keizer Ferdinand III. Hij hield twee metalen kommen tegen elkaar om een bol te vormen en pompte de lucht eruit met een pomp die hij had ontwikkeld. Zonder lucht in de kommen hield de luchtdruk aan de buitenkant ze zo stevig bij elkaar dat spannen paarden deze 'Maagdenburger halve bollen' niet uiteen konden trekken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
zou je dmv vacuum alle lucht er uit halen. zal het potje imploderen.