Het kan wel, zoals je al vermoedt.
Maar om NaCl te verbranden zul je eerst het Na los maken van het Cl atoom.
Maar dat kost onmeunig veel energie. Ze zitten elektrisch muurvast aan elkaar.
Zodoende.
Reddie
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dus de ion bindingen zijn (te) sterk in het molecuul?
tinus1969
9 jaar geleden
NaCl zou kunnen verbranden tot NaOCl of bv NaClO4 (Na kan niet verder oxideren maar Cl wel). het probleem is, dat dit iirc een endotherme reactie is; er moet energie bij om de recatie te laten verlopen. dat heeft verder niet zoveel te maken met de ionbindingen.
Reddie
9 jaar geleden
@tinus1969 , het is een endotherme reactie is hetzelfde als dat er energie ingestopt moet worden. En er moet energie ingestop worden om de Na-Cl bindingen te verbreken. (Op dezelfde manier als dat met Knex het geval is.)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Beide antwoorden waren naar mijn idee goed, mijn voorkeur is toch naar dit antwoord uit gegaan.

Andere antwoorden (1)

NaCl kan NIET "branden", in de zin dat je een hoopje zout aansteekt, en het proces zich voortzet zonder toevoeging van extra energie, zoals met hout, papier of methaan.

NaCl kan WEL "worden verbrandt", in de zin dat de moleculen afgebroken kunnen worden en de losse atomen volledig oxideren in aanwezigheid van zuurstof, mits je voldoende energie in het proces blijft stoppen.

De reden is dat de verbinding tussen de twee atomen van de molecuul erg sterk is, en de energie die je nodig hebt om deze verbinding te verbreken, hoger is dan de energie die het oxidatieproces oplevert, dus de reactie kan niet in stand worden gehouden zonder constante toevoeging van externe energie.

Dat is wat wij noemen een endothermische reactie, in tegenstelling tot exothermische reacties.