Is het nodig om een loodbatterij, die in een geïsoleerde box zit, extra te verwarmen bij vrieskou?

Ik heb een 12V loodbatterij dat ik soms buiten gebruik bij
vrieskou. Omdat loodbatterijen het niet zo goed doen bij vrieskou, zou ik deze in een goed geïsoleerde kist willen steken. Nu dacht ik om daar ook nog eens een extra verwarmingselement in te steken...is dit overkill of zal de
batterij zijn eigen wel warm houden ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (2)

Alleen als je hem continu belast dan houdt ie zich zelf warm. Maar dan is ie snel leeg. Als je weinig stroom onttrekt aan de accu, dan hoef je hem niet te verwarmen. Als je grote stromen wil onttrekken dat heeft het wel degelijk zijn om hem te verwarmen, want dat kan ie heel slecht bij vriestemperaturen.
escape
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ok, bedankt...verwarming lijkt me zodus wel nuttig.
nu is de vraag tot hoeveel graden?
Mag ik bijvoorbeeld de batterij "voorverwarmen" door op de chauffage te zetten? Mvg
Het kan gevaarlijk zijn om een loodaccu in een afgesloten box te bewaren tijdens het opladen.
Bij het laadproces komt waterstofgas vrij dat zeer explosief is.
Het beste is om hem binnen te bewaren en alleen naar buiten te halen als je hem werkelijk nodig hebt.
Als je hem in een koelbox o.i.d. wilt vervoeren dan zou ik zeker voldoende ventilatiegaten onder en boven in de koelbox maken.
Bij laden altijd deksel er helemaal af en accuklemmen alleen aansluiten of verwijderen bij uitgeschakelde lader.
Een vonkje kan gemakkelijk de box of de accu zelf laten ontploffen.