Hoe maak ik een met azijn buigzaam gemaakt bot weer hard? Of kan dat niet?

Ik weet dat het vroeger ooit gebeurd is, maar hoe ze dat deden, geen id..

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.6K

Antwoorden (3)

Volgens mij kan dit niet.
Een bot bestaat uit lijmstof en kalkstof. Als je dit bot in azijn of een ander zuur legt lost het kalk op. Het kalk is dus foetsieweg. Alleen de lijmstof is nog over en dat is buigzaam. Dus het kalk kan je niet meer terugproppen ofzo.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien dat door het voorzichtig te verwarmen de combinatie van lijmstof en kalkstof weer een beetje compenseert
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Om het bot flexibel te maken, wordt het behandeld met een zuur. Hierdoor verbindt het calcium uit het bot zich met het zuur tot een chloride en water. De chloride lost op in het water, vandaar de uitdrukking dat calcium zich oplost in een zuur. Je ziet dat deze uitdrukking niet juist is, het calcium reageert met een zuur.
Deze reactie is niet meer terug te schroeven, dus eenmaal flexibel gemaakt bot blijft flexibel.
Je kunt natuurlijk wat trucs uithalen door bv het bot uitwendig te behandelen met epoxie, maar ik zou in dit geval toch eerst wat proefjes uitvoeren.

De botontkalking is een bekend verschijnsel Bij mensen, doordat ze teveel zuur binnenkrijgen. Bv door het eten van te veel dierlijke eiwitten. Hierdoor stijgt het ph gehalte van het bloed en trekt de kalk uit de botten. je kunt dit controleren door de Uri en te testen. Er bevindt zich dan te veel Ca in de urine. Ook het te veel drinken van bv cola geeft dit effect. En te veel appels eten omtrekt de kalk uit de tanden. Bij vegetariers vind je overigens Minder mensen met botontkalking.