Absorbeert droge rijst water? Rijstkorrels in een zoutvaatje?

Er wordt gezegd dat als je telefoon in het water is gevallen deze droogt als je de telefoon met droge rijst inpakt in een afgesloten zakje.

Rijst zou water opnemen in een zoutvaatje omdat zout hygroscopisch is en droge rijst het water zou opnemen waardoor het zout strooibaar blijft.

Toegevoegd na 7 minuten:
Droge rijst neemt volgens mij helemaal geen water op. Rijst neemt pas water op als dit gekookt wordt in water.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
13.4K

Antwoorden (5)

Ja, dat klopt.

Toegevoegd na 2 uur:
Het is echt waar hoor, dat ongekookte rijst van nature veel water opneemt. Lees hier maar: http://www.mobilecowboys.nl/raarmaarwaar/5082
Amadea
12 jaar geleden
Ja klopt allemaal , alleen snap ik niet waarom je niet gewoon je zout weggooit als het nat is en er nieuw zout indoet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Natriumchloride of keukenzout is enigszins hygroscopisch, het gaat in een vochtige atmosfeer makkelijk klonteren. In zoutvaatjes worden er dan vaak rijstkorrels toegevoegd. Dit heeft als reden dat rijstkorrels makkelijker water opnemen, zodat het natriumchloride minder water zal opnemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rijstkorrels nemen inderdaad water op maar dat doet zout dus ook!

Het effect zit hem er dus meer in dat zoutkorrels zich moeilijk hechten aan rijstkorrels. Door het schudden met de zoutbus zorg je dus dat de zout niet zo erg klontert omdat de rijst erdoorheen zit en de verbindingen tussen zoutkorrels onderling voortdurend stuk maken.
12 jaar geleden
Rijst houd zout droog, blijkbaar is de osmose door de wand van de rijstkorrel heen sterker dan het hygroscopisch vermogen van NaCl.