Als een veer (balans) flink uitrekt, duurt het enige tijd voordat de veer weer helemaal dezelfde veerconstante heeft.
Tevens is een veerbalans niet erg nauwkeurig afleesbaar.
Deze twee factoren en in mindere mate de temperatuur maken een veerbalans minder secuur en dat is de meetonzekerheid van de veerbalans

Toegevoegd na 18 minuten:
Ook een hele geringe invloed heeft de dichtheid van de stof en de dichtheid van de lucht, de veerbalans meet een kracht en niet direct massa, het gewicht wordt mede bepaald door de opwaartse kracht van het te wegen voorwerp, de verplaatste lucht bepaalt dan mede het gewicht, dus spelen dichtheid van het voorwerp , dichtheid van de lucht (is ook temperatuurafhankelijk) en de strekking van de veer een rol,
Ik ga er van uit dat de huls van de veerbalans (unster) geen wrijving veroorzaakt. en de unster aan een stabiele stellage hangt.

Nimmer rekt men de veerbalans sterk uit en laat hem schieten, de ophanging en de interne demping van de veer kunnen blijvende verstelling veroorzaken en dan klopt de schaalverdeling niet meer.

Je dient deze apparaatjes dan ook voorzichtig te behandelen, vooral veerunster voor kleine gewichten zijn erg gemakkelijk te ontregelen.

Bij verstandig en juist gebruik kan een veerunster op twee cijfers nauwkeurig wegen, men corrigeert op nul.
In dat geval blijven bovengenoemde invloeden binnen de nauwkeurigheid van de unster.

Overstrekte unsters zijn niet meer in overeenstemming met de schaalverdeling, de veer is dan te slap geworden, dergelijke unsters kunnen alleen nog voor relatieve metingen gebruikt worden.

de veer zelf moet niet geroest zijn, ook dit beïnvloedt de veerconstante.

Dit alles beïnvloedt de meetonzekerheid.

Je kunt sommige unsters om nul stellen, met een geijkt gewicht kan men dan constateren of de veerconstante nog strookt met de schaalverdeling, neem dan een gewicht welke tot bijna het eind van de schaal reikt, klopt dat dan mag je er van uit gaan dat ook de kleinere waarden correct aangegeven worden.

In de praktijk van de natiuurkunde les ben ik veel mishandelde unsters tegengekomen, deze moesten dan onder handen genomen of weggegooid worden, dat mishandelen kwam meestal omdat mensen er mee gingen spelen.....
Men beseft niet dat die dingen behoorlijk prijzig zijn.