Een ei kun je niet invriezen want er zit een DOOIER in. Ha, ha.

Een ei bestaat v.n. uit water en zal, omdat het niet uit 100% water bestaat, beginnen te bevriezen iets onder de nul graden.

Echter je kunt ruwe eieren niet in zijn geheel invriezen. Wel kun je de eidooiers apart van de eiwitten invriezen.. Wanneer je eidooiers wilt invriezen, moet je ze vooraf mengen met zes gram zout of suiker per 100 gram eigeel. Het zout/ suiker zorgt voor een lager vriespunt waardoor kleinere kristallen ontstaan. Hierdoor krijg je minder schade aan de structuur van de dooier. Aan de eiwitten hoef je niets toe te voegen. Die kun je na het ontdooien gewoon gebruiken als ware het vers eiwit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

zo gauw het onder nul gaat dan bevriest het
tenzij de kip het ei bebroed
maar leg nu maar een ei buiten als het vriest na een paar uur is het bevroren

het eerst bevriest het eiwit en daarna de dooier omdat de de dooier in het midden zit

maar als je het ei weer ontdooit kun je het weer eten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een ei bevriest pas onder de -3 tot -5 graden celsius.
Het eiwit bevriest eerst, want daar zit boven de 80% water in. In het eigeel zit een procent of 40 water.
escape