Cellen van mensen en dieren verschillen sterk van die van planten.
De cellulose is al genoemd, verder zit er vaak bladgroen in plantencellen en hebben ze een celwand die nogal verschilt van die van dierlijk weefsel.
Nu heb je zowel bij planten als bij dieren cellen met verschillende functies.
Toch zul je onder een microscoop vrijwel altijd direct het verschil kunnen zien.
Plantencellen moeten de plant zelf stevigheid geven, bij dieren en mensen is dat heel anders geregeld.
Mede daarom is de celwand van een plant ook een soort bouwsteentje met een bepaalde stevigheid.

Toegevoegd na 16 minuten:
Ik heb steeds de term dieren gebruikt waar je mens zou kunnen schrijven, omdat onze cellen weinig verschillen van die van de zoogdieren.
Zo zijn onze cellen afhankelijk van een transportstroom
van bloed en lymfe, plantencellen niet.
Daardoor hebben mensen veel capaciteiten, de cellen kunnen veel werk leveren omdat ze voeding, afvalafvoer , zuurstof, warmteregulering en beveiliging tegen infecties krijgen, door zowel bloedcellen als immunoglobulinen, wat je als antigif zou kunnen zien.
Toch wordt meer en meer ontdekt dat ook planten systemen hebben die als een soort voorlopers gezien kunnen worden op de systemen die ons onderhouden.
Als je een opname van planten sterk versneld afdraait, zijn het soms bijna dieren.
Belangrijk verschil os wel dat planten zich niet kunnen bewegen met spieren (wat snel gaat) maar door de druk in de cellen te reguleren.(turgordruk)
Voor zover we weten hebben planten geen zintuigen, wel heb ik begrepen dat ze beter gedijen in een atmosfeer waar liefde en harmonie heerst, dan in een waar verwaarlozing en negatieve emoties de overhand hebben.
Een heel groot verschil is dat planten voedsel kunnen maken van anorganisch materiaal, daarin zijn dieren volledig afhankelijk van planten, direct of indirect , zoals carnivoren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het grootste verschil is wel de aanwezigheid van cellulose in plantencellen. In menselijke (dierlijke) cellen komt cellulose niet voor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
haaai rebma,
ik weet dat je naast me zit...
de cellen zijn anders, die van dieren zijn een beetje rondachtig, die van planten zijn rechthoekig. die van bacteriën lijken op tampons, en schimmels op tampons met haren