waardoor tikt een klok verder van de grond sneller terwijl de zwaartkrachtsversnelling aan de gond het grootst is?

Boven in een wolkenkrabber tikt een klok sneller dan op de grond, doordat de zwaartekracht er daar minder invloed op heeft. Maar dicht bij de grond is de zwaartekracht toch sterker waardoor de snelheid groter is voor vallende objecten, en een grotere snelheid impliceert toch juist een tragere tijd? Of is de regel dat je een constante versnelling kunt gelijk stellen met de zwaartekracht hier niet van toepassing en alleen op gaat voor een beweging richting de aarde en is er geen sprake van een grotere snelheid op het oppervlak zelf?
En als er dan wordt gezegd dat je ook minder snel biologisch veroudert aan de grond tov bovenin, houdt dat dan in dat als moleculaire celprocessen trager verlopen je atijd minder snel veroudert? Maw zijn tragere lichaamsprocessen altijd gezonder en dus levendverlengend? Of moet ik dat soort processen alleen in een bepaalde chronologisch verband zien en niet zozeer biologisch?

erotisi
8 jaar geleden
2.1K

Het beste antwoord

Het verschil in snelheid van de klokken heeft niets te maken met de zwaartekracht. Het heeft te maken met de positie van de klok in een zwaartekrachtsveld.

Versnelling heeft er ook weinig mee te maken. Er is een verschil tussen de snelheid waarin de twee klokken de seconden wegtikken als deze klokken ten opzichte van elkaar bewegen. Als er sprake is van versnelling dan betekent dit alleen dat de verschillen gaan veranderen omdat de onderlinge snelheid verandert.

Het verouderen waar je het over hebt is de consequentie van het feit dat de klokken op verschillende hoogtes in een zwaartekracht veld met verschillende snelheden t.o.v. elkaar gaan. Voor biologische processen (en alle andere processen) betekent dit dat deze langzamer gaan als ze hoger in het zwaartekracht veld t.o.v. vergelijkbare zaken die lager in het zwaartekracht veld zitten.

In de bovenstaande alinea gebruik ik opzettelijk overal “ten opzichte van”. De effecten zijn namelijk allemaal een consequentie van de algemene relativiteitstheorie. En de naam zegt het al, de effecten zijn relatief ten opzichte van iets anders. Je moet je realiseren dat voor een waarnemer op de grond geldt dat één seconde op zijn klok precies één seconde duurt. En de klok boven in de wolkenkrabber één seconde + een beetje over één seconde doet. Voor een waarnemer boven in de wolkenkrabber duurt één seconde op zijn klok precies één second. Voor deze waarnemer zal de seconde op de klok van de grond waarnemer net een beetje korter dan één seconde duren.

Er is daarom ook geen chronologie die voor beide waarnemers geldt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
erotisi
8 jaar geleden
Bedankt voor je uitleg.
Ik vermoed dat ik me ook vergist heb.
Want de snelheid aan de grond stel 9,8 km/s gaat sneller dan bovenin die stel 9,7 km/s gaat. Maar een grotere snelheid zorgt juist voor een tragere klok, terwijl ik ervan uitging die de klok dan sneller ging. Zoals dus voor het licht(snelheid) de tijd stil staat en zijn klok dus heeel traag gaat.
En dat komt dan weer overeen met het feit dat een grotere zwaartekracht meer invloed op een klok heeft (als het ware een remmende werking)

Andere antwoorden (1)

In het artikel dat ik gevonden heb, gaat het om een miljoenste of miljardste seconde op een mensenleven.
Het is het effect van de algemene relativiteitstheorie theorie .

http://wetenschap.infonu.nl/natuurkunde/48864-relativiteit-echt-begrijpen-tijddilatatie.html

Wie op de bovenste verdieping van een wolkenkrabber leeft, wordt sneller ouder dan iemand in een bungalow. Het gaat natuurlijk slechts om extreem kleine verschillen, maar onderzoekers hebben bewezen dat Albert Einstein gelijk had.

Einstein stelde al in een theorie dat een klok sneller tikt naarmate ze zich verder van de grond bevindt. Hoewel dat gegeven al jaren geaccepteerd wordt, kan het tijdsverschil nu voor het eerst met opmerkelijke accuraatheid gemeten worden. Met de meest exacte klokken ter wereld ontdekten ze dat de tijd al sneller tikt door simpelweg de trap op te lopen.

Het gaat afhankelijk van de hoogte echter maar om miljoensten en miljardsten van een seconde op basis van een mensenleven. Volgens de onderzoekers tikken de klokken op hoogte sneller, omdat ze minder beïnvloed worden door de zwaartekracht. Het principe werkt evenwel niet in vliegtuigen omdat die zich voorwaarts bewegen.
Erna55