hoe weet je hoeveel protonen een meerwaardig zuur afgeeft?

Hey,

Ik snap dus niet wanneer een meerwaardig zuur al zijn H -en afgeeft en wanneer niet? Waar ligt dit aan? En hoe zit dat bij meerwaardige basen?

Alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Hoi xKimss,

ik neem aan dat je duidt op zwavelzuur dat geacht wordt om met twee zure H' s te reageren, tegenover bijvoorbeeld salpeterzuur, met maar een. Nu is het laatste niet zo moeilijk want salpeterzuur heeft maar 1 zure waterstof.

Bij zwavelzuur is er die keus wel. Hoe meer uitgesproken basisch een stof is waarmee je zwavelzuur laat reageren, hoe groter de neiging zal zijn om alle twee de zure H' s in de strijd te gooien. Toch hoeft dat niet te gebeuren, want we kennen zouten als NaHSO4 (zuur natriumsulfaat). Die stof kun je laten ontstaan door H2SO4 en NaCl in sterk verdunde toestand te laten reageren.

Zo heb je ook baking soda = natriumwaterstofcarbonaat NaHCO3. Hierbij laat men soda reageren met verdund zwavelzuur, dat ook hier slechts 1 zure H afgeeft (natuurlijkmis het ook mogelijk dat de twee zure H' s verdeeld worden en in 2 verschillende moleculen NaHCO3 terecht komen.

naar mijn idee hangt het dus af van de zuurgraad waarbij de reactie plaatsvindt. Hoe zuurder, hoe minder neiging van zuren om meteen alle H' s in te zetten.

Een ander treffend voorbeeld is fosforzuur H3PO4. Hiervan bestaan de 'zure' zouten Na H2 PO4 en Na2HPO4 en het ' gewone' zout Na3PO4. Fosforzuurmengsels met deze zouten staan bekend als goede bufferoplossingen, dus lijkt het voor de hand liggen dat de afgifte van de zure H-ionen inderdaad aan de pH gerelateerd is.