Waar komt toch die enorme druk vandaan in de immense diepte van de zee?

Is dat puur de massa van het water bovenop elkaar gestapeld? Of speelt aantrekkingskracht ook een rol?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (2)

Dat is de massa van de waterkolom boven je. Niet meer of minder.

Je kan gaan theoretiseren over dichter bij de aardkern zitten, meer of minder zwaartekracht maar als dat al krachten zijn die spelen dan zijn ze verwaarloosbaar ten opzichte van de druk van de waterkolom.

Het is voor mensen vaak moeilijk voor te stellen maar een kubieke meter water weegt gewoon 1000 kilo. Doe dat in een glazen bak van 1x1 meter en de bodem zal het nog wel houden. Maak die glazen bak 10 meter hoog en er drukt opeens 10.000 kilo op de bodem. Maar de bak 100 meter hoog en het is 100.000 kilo. Dan vliegt de bodem er echt wel uit. En honderd meter is nog helemaal niet "immens" diep.

Toegevoegd na 32 minuten:
sekjoeritie heeft gelijk. Ik moet zeggen: "het gewicht van de waterkolom"
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De druk wordt veroorzaakt door het gewicht van de bovenliggende waterkolom. 10 m waterkolom geeft ongeveer een druk 1 bar.
Het gewicht wordt veroorzaakt door de aantrekkingskracht van de aarde.