eerst was er niets en toen was er een knal.Waar komen dan de elementen vandaan om een knal te veroorzaken

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
eerst was er niets en toen is dat ook nog ontploft! :P

Het beste antwoord

Ik heb het zo geleerd:

(Johannes 1:1-3)  In [het] begin was het Woord, en het Woord was bij God, en het Woord was een god.  Deze was in [het] begin bij God. Alle dingen zijn door bemiddeling van hem ontstaan, en zonder hem is zelfs niet één ding ontstaan.. . .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

"eerst was er niets en toen was er een knal."
Die veronderstelling klopt helaas direct al niet. Als er niets is, kan 't ook niet knallen. Er was dus altijd al iets.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De exacte toestand voor de big bang is niet goed bekend.

Tegenwoordig pogen we de situatie kort na de big bang na te maken, daar is een nogals omvangrijke machine voor nodig , bovendien is het dan nog maar een super micro-big bang met slechts enkele deeltjes van atomen.
Wij denken in termen dat er geen energie/materie verloren kan gaan, de omstandigheden tijdens en relatief gezien kort na de big bang waren echter beduidend anders dan de materie zoals we die nu kennen.
Alleen al de krankzinnig hoge temperaturen die in die situatie bestonden zorgen er voor dat de natuurkunde-regels zo wij die leren , niet op die manier golden.
Er was niet niets maar wat er wel was, daar wordt nog naar gezocht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cosmologische modellen reiken momenteel terug tot een moment vlak na het moment dat "de oerknal" genoemd wordt. Alles hiervoor is momenteel nog niets nuttigs over te zeggen. Mogelijk was er al iets - hier valt op basis van de huidige kennis niets nuttigs over te zeggen.

Een van de dingen die we echter kunnen leren van kwantumfysica, is dat "niets" een uiterst instabiele toestand is. Het is mogelijk dat het ontstaan van het universum het gevolg is van zo'n "kwantum-evenement".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
+
Wanneer je de theorie van e 'big bang' volgt : dan was er vóór de knal : niets
Er was geen materie en er was geen tijd :in die context is het onmogelijk te vragen wat daarvóór was : dat is zinledig.
Dus de elementen zijn ontstaan bij of na de oerknal .
Er zijn andere theorieën , die niet de oerknal ,maar bijvoorbeeld implosie of multiverse of in-en uitzetten van de ruimte voorstaan (harmonica). Die theorieën lijken wel een opening te hebben naar de toekomst van et heelal. Helaas niet rond het ontstaan er van.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
We zijn een bepaalde richting uit gaan denken in onze wetenschap, in onze gemodelleerde werkelijkheid. Aan de hand hiervan lijkt het onwaarschijnlijk dat uit niets iets kan ontstaan. Maar misschien ligt dat puur aan een beperking van ons denken of voorstellingsvermogen. Misschien kan het wel. Een voorbeeld is het getal 0. Dat representeert niets. Je kunt 0 ook schrijven als (-1) + (+1). Dus door 0 te vervangen door (-1) + (+1) heb ik van 0 (niets) iets gemaakt, namelijk één en min één. Zo zou ook kuit niets materie plus antimaterie kunnen ontstaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Dat is toch precies wat de wetenschap vertelt? Uit niets kan iets ontstaan, binnen de grenzen van de onzekerheidsrelatie van Heisenberg. Dit verschijnsel is bijvoorbeeld de oorzaak van het "verdampen" van zwarte gaten middels Hawkingstraling. Het verschijnsel zorgt ook voor het Casimir-effect - dat is de druk die zelfs in een perfect vacuum heerst vanwege deeltjes die spontaan uit het niets ontstaat. Dit effect is gemeten, dus we weten zeker dat het bestaat.