Kun je dansen op de maan?

Het Goede Doel zong er al over in hun lied "België". Maar er zit meer in die vraag dan je op het eerste gezicht zou zeggen. Gewoon lopen op de maan is immers al moeilijk, getuige de beelden van huppelende maanmannetjes tijdens de Apollo-vluchten in de jaren ´70.

Maar om het concreet te maken: is het mogelijk een beetje sierlijk de Weense wals te doen op de maan ? Al dan niet met een ruimtepak aan, of in een ruimte onder druk.

Ozewiezewozewiezewallakristallix
5 maanden geleden
crispy
5 maanden geleden
Gevoelsmatig zou het wel een veel lager tempo moeten zijn omdat je je niet zo goed kunt afzetten, een weense wals lijkt me daarom een enorme uitdaging.
Amadea
5 maanden geleden
Het is dichterlijke vrijheid om huppelen te beschrijven als dansen.
Z512099
5 maanden geleden
Een slow moet kunnen.

Het beste antwoord

De maan, ons allen wel bekend, heeft een massa die ruwweg 1/6 is van die van de aarde. De zwaartekracht is daardoor ook ongeveer 1/6 van die van aarde.

Of je kan dansen op de maan in een ruimtepak, is een nee. Daarvoor heb je niet de bewegingsvrijheid. Dus met pak, hoe soepel ze ze ook tegenwoordig kunnen maken, gaat hem niet worden.

Maar wellicht binnen, in een gebouw met gewone atmosfeer (zoals je zei, een ruimte onder druk). Dat wil zeggen dat alles normaal is, maar de zwaartekracht blijft dus ca 1/6 van dat wat we gewend zijn.
Dan moeten we toch even naar het dansen kijken. Een weense wals is (ondanks dat het maar wat draaien lijkt, maar om een weense wals goed te doen, moet je toch wel wat oefening hebben). Voor een goede weense wals is het belangrijk dat je een goed partnercontact hebt, je knieen goed gebruikt en over je hakken naar voren stapt. Eigenlijk de basis voor alle ballroom dansen. Maar hier komt direct het probleem. Die afzet en draaiing (en snelheid daarin) bouw je op onder een bepaalde zwaartekracht. Als je op dezelfde manier op de maan zou afzetten, zou je wegstuiven (net zoals je dat ziet met de huppelende maanmannetjes). Daardoor denk ik dat een normale weense wals (of engelse, tango, foxtrot of whatever ook (ook geen ballroom) niet goed mogelijk is.

Het probleem ligt m in je spieren en de weerstand die je ondervindt. In een drukkamer zal je de atmosfeer al wel hebben die je gewend bent (de maanmannetjes hadden dit niet, de atmosfeer in het pak gaf natuurlijk geen weerstand), maar je moet continu rekening houden met de het doseren van je kracht. Je zal ca 1/6 van je kracht moeten gebruiken (even uit de losse pols, voor het idee). Dat zijn we niet gewend. Dus als we willen dansen op de maan, zullen we dat voorzichtig moeten doen en een stuk langzamer om de kracht te doseren. (de astronauten op de maan hadden natuurlijk ook het nadeel dat ze een groot log pak hadden (het gewicht was het probleem niet)).

Wanneer zou het dan geen probleem vormen?
- Wanneer we de dansen een stuk langzamer doen. Daardoor kunnen we alles goed doseren en lopen we niet te stuiteren over het landschap (wat ontstaat door te hard afzetten)
- Wanneer we daar heel lang wonen (bijv zelfs generaties). Dan zijn we gewend aan de lagere zwaartekracht. We kunnen dan alleen niet meer zomaar naar de aarde gaan om te dansen (ook botten en hart bijvoorbeeld krijgen dan problemen).
Thecis
5 maanden geleden