Wat is de definitie van een maan, waneer is een maan een maan en geen planeet.

Ik vroeg mij af waarom is het ene hemellichaam een maan en het andere een planeet of een ster. Kometen komen ook voor, ook hiervoor geld wat is een komeet.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
8.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat zijn een hoop vragen in één!

Antwoorden (5)

Een maan draait om een planeet. Zo simpel is het eigenlijk...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een natuurlijke maan of natuurlijke satelliet is een hemellichaam dat rond een planeet, dwergplaneet of planetoïde, of eventueel een andere maan, draait.

Een planeet:
-bevindt zich in een baan rond een ster;
-heeft genoeg massa om met zijn eigen zwaartekracht de interne krachten van zijn eigen lichaam te overwinnen zodat daarmee een hydrostatisch evenwicht bewerkstelligd wordt (m.a.w. gedraagt zich als een vloeistof en is daardoor nagenoeg rond);
-heeft de omgeving van haar baan schoongeveegd van andere objecten.

Kometen zijn kleine hemellichamen die in vaak erg elliptische banen rond een ster draaien en uit ijs, gas en stof bestaan ("vuile sneeuwballen"). Wanneer een komeet dicht genoeg bij een ster komt en warmer wordt sublimeert een deel van de materie waaruit ze bestaat om een zogenaamde coma (een atmosfeer) en/of een komeetstaart te vormen. Het vaste deel van de komeet wordt dan de komeetkern genoemd.
Kometen bestaan uit een kern (1-50 kilometer) met daaromheen een gaswolk (coma) van 100.000-1.000.000 kilometer groot en een of meer lange staarten (tot meer dan 150 miljoen kilometer lang). De omlooptijd rond de ster kan een paar jaar tot vele duizenden jaren bedragen.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een maan is een hemellichaam dat in een baan om een planeet cirkelt.

Een planeet is een hemellichaam dat om de zon cirkelt, en om zijn eigen as.

Een komeet is een soort 'maan', die in een vaak elliptische baan om een ster heen draait.

En een ster is een bolvormig hemellichaam, bestaande uit lichtgevend plasma. de meeste sterren hebben zodanig hoge gasconcentraties temperatuur en druk, dat er kernfusiereacties plaatsvinden en er heel veel energie vrijkomt... waarvan wij vooral het zichtbare licht waarnemen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een maan draait om en planeet, en een planeet draait om en ster.

Maar vooral het verschil tussen aan dubbelplaneet en een combinatie maan-planeet is wel eens lastig te maken.

Een veel gebruikt definitie is dat bij een dubbelplaneet het zwaartepunt van het stelsel buiten de beide objecten ligt. Ligt het zwaartepunt in een van de twee objecten, dan is het een maan-planeet combinatie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel kort : een maan is een satelliet.
Iets dat in een vaste baan rond een planeet draait.
Kan een hemellichaam zijn ,maar ook een bijvoorbeeld een weersatelliet (kunstmaan).
Manen zijn vrij klein ten opzichte van de planeet waarrond ze draaien ....vandaar dat onze eigen Maan ,geen goed voorbeeld is van een maan ( sommigen spreken zelfs van een dubbel planeet).Het gemeenschappelijk draaiend middelpunt ligt nog in de Aarde , maar zeer aan de rand.
Van natuurlijke manen zijn e in ons zonnestelsel een honderdvijftig-tal bekend (en er zijn er waarschijnlijk méér).
De manen rond Mars ,zijn niet bolvormig en zijn waarschijnlijk meteorieten die in een baan rond de planeet gekomen zijn.
De grootse maan van Pluto (dwerg),Sharon...wordt ook als een mogelijke dubbel-dwergplaneet aanzien. het gemeenschappelijk draaiend middelpunt ligt buiten de planeet.

Titan en Triton zijn heel grote manen.
Sommigen onder hen maken grote kans op leven.