Thermiet is een mengsel van een metaalpoeder en een fijn verdeeld metaaloxide, dat extreem heet kan branden. Om deze zogenoemde thermietreactie te laten optreden moet dit mengsel aan de voorwaarde voldoen dat het metaalpoeder minder edel is dan het metaal in het metaaloxide.

Het bekendste en meest gebruikte thermietmengsel is een mengsel van aluminiumpoeder en ijzer(III)oxide.
7 jaar geleden
Thermiet is een mengsel van een metaalpoeder en een fijn verdeeld metaaloxide, dat extreem heet kan branden en onmogelijk kan worden geblust. Om deze reactie op te kunnen laten treden moet het metaalpoeder minder edel zijn dan het metaal in het metaaloxide.

Vaak is thermiet een mengsel van aluminiumpoeder met ijzeroxiden. Maar er zijn ook andere thermietsoorten te verkrijgen met titaan-, koper- en antimoonoxide.
Amadea