Zijn insecten wel of niet nuttig??

b.v. een mug/ teek is die wel of niet nuttig? we kunnen zelfs ziekte door krijgen als we gestoken/ gebeten worden. zelf zie ik daar eigenlijk niet zo een nuttig iets van. maar is de insect wel zo on-nuttig??

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Nut is subjectief, afhankelijk van welke hoek je het bekijkt. Voor de mug is de mens nuttig. Voor de mens is de bij nuttig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ik denk niet dat alle insecten even nuttig voor ons zijn...

Maar een gedeelte van de insecten is zeer nuttig voor de mens...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Insecten ruimen de natuur deels op. De ene insect eet de ander, en zo komen er geen plagen van een bepaalde soort. Ze zijn dus best nuttig!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De natuur is niet van nuttig of van niet nuttig... De mens die kijkt met ogen van nuttig of niet nuttig... Insecten maken deel uit van het bestaan... En gelukkig maak jij ook deel uit van het bestaan... Omdat je bestaat krijg je indrukken en ervaringen... En dat is leven... Wij leven en insecten leven... Dat is iets om je over te verheugen...
En je kunt het bekijken als je wil... BV een teek is nuttig. want zonder teken zou de ziekte van Lime nooit verspreidt kunnen worden en dat levert werkgelegenheid op bij de medici die het moeten bestrijden... Heel nuttig dus...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
jazeker... insecten zijn heel nuttig... kijk hier maar eens:

http://www.willemwever.nl/antwoord?vraag=fndtjBsHrGmKvKoJsuhC
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zij nuttige en schadelijke insecten.

Bij insecten denken we bij een nuttig insect eerder aan een insect dat voedingsstoffen voor ons maakt, zoals honing, of door ons als voedsel kan worden gebruikt. In de meeste gevallen echter bedoelen we met nuttige insecten die soorten die schadelijke insecten bestrijden. Dat kan in de land- en tuinbouw zijn, maar ook in de eigen tuin. Zelfs insecten die schadelijk zijn voor kamerplanten, kunnen door andere insecten worden bestreden. Dat onderscheid wordt vooral gemaakt voor in de land- en tuinbouw, maar ook in de siertuin of zelfs op kamerplanten. Nuttige insecten vormen de hoeksteen van biologische bestrijding: de bestrijding van plagen door de inzet van natuurlijke vijanden. We kunnen ze indelen in twee categorieën: roofvijanden en parasieten. De rovers eten hun prooi direct op of zuigen deze leeg. De parasieten leven als larven in of op de gastheer en houden deze tenminste in leven tot ze kunnen verpoppen.

Schadelijke insecten belagen onze fruitbomen en voedingsgewassen. Door de planten in grote aantallen bij elkaar te zetten (monoculturen), hebben we het voor deze planteneters ook wel erg aantrekkelijk gemaakt. De meest ernstige aantastingen worden in onze streken veroorzaakt door bladluizen en rupsen, maar in warmere streken kunnen ook andere insecten zeer schadelijk zijn. Denk maar aan het vernietigende optreden van treksprinkhanen die, met miljoenen tegelijk, hele oogsten over vele vierkante kilometers kunnen vernietigen. Bij schade hoeven we trouwens niet alleen aan voedsel te denken. Houten gebouwen kunnen worden aangetast door keverlarven en klerenmotten kunnen fors huishouden in textiel. In Engeland alleen al wordt de schade veroorzaakt door de klerenmot en de bestrijding ervan, geschat op ongeveer 10 miljoen gulden per jaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als de natuur in evenwicht is heeft alles en iedereen zijn nut, namelijk het bewaren van het evenwicht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Juist. Als het evenwicht er niet meer is, kan het fout gaan. Als je Midas Dekkers hoort over de slinkende bijenpopulaties, dan heeft de mens weinig hoop voor de toekomst.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gelukkig wordt er altijd vlug een nieuw evenwicht gevonden. Totdat de grootste evenwichtverstoorder (de mens) het echt een keer goed verziekt.