Waarom krijg ik nooit een electrische schok bij het uitstappen van een auto?

Ik ken het verschijnsel zelf helemaal niet, heb nog nooit een schok gehad, ik weet dat het ook met je kleren te maken hebt, ik draag altijd flanelle overhemden, nooit polyester of andere kunststoffen.
Wat zou de reden kunnen zijn?
Dit naar aanleiding van een vorige vraag over dit onderwerp, hoe het te voorkomen.

Toegevoegd na 11 uur:
Statisch electrisch geladen is waarschijnlijk erg slecht voor je gezondheid en zou veel vage klachten kunnen veroorzaken.

Toegevoegd na 5 dagen:
Ik heb helaas geen goed antwoord gehad op mijn vraag waarom ik het nog nooit gehad heb.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (4)

Het heeft te maken met opf je statisch geladen bent, en inderdaad is je kleding en met náme je schoeisel daarin belangrijk.
Ik merk het zelf vooral als ik Crocs draag. Heerlijke schoenen, maar je kunt niet zomaar uit de auto stappen zonder een tikke te krijgen, en in sommige (niet alle !!) supermarkten, kun je ook het karretje en de schappen niet aanraken. Het lijkt dus een combinatie tussen de schoenen (synthetisch) en de vloer (synthetisch), maar niet alle synthetische stoffen reageren op een zelfde manier.
Maar als ik Crocs draag en auto rij, moet ik bij het uitstappen altijd even héél snel het randje van de deur aanraken, zodat de 'tik' zo kort en pijnloos mogelijk is. Dat wordt trouwens ook een soort automatisme, want ik merk dat ik het met normale schoenen inmiddels ook begin te doen. Even 'ontladen'.
Als je leren schoeisel draagt, heb je er vermoedelijk vrijwel nooit last van.

Toegevoegd na 8 uur:
(ps beide schoenen op de afbeelding zijn Crocs-dat je niet denkt dat ik altijd op tuinklompen loop ofzo)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Goed antwoord, plusje van mij. Met als enige toevoeging dat het ook afhankelijk is van de stof waarmee de stoelen van je auto zijn bekleed. Je laadt jezelf op tijdens het uitstappen door met jouw kleding over de stoelbekleding te schuiven. Andere kleding OF andere stoelbekleding, en je laadt jezelf niet meer op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Cryo : toch is de kleding die ik draag over het algemeen hetzelfde, terwijl alleen de schoenen verschillen. En juist en alleen met die schóenen heb ik er last van. De bekleding van de auto is synthetisch, en mijn meeste broeken ook, shirts meestal katoen.
Cryofiel
13 jaar geleden
Ja, dat kan natuurlijk, nu je het zegt. Of je jezelf oplaadt, is afhankelijk van de combinatie van jouw kleding en de bekleding van de autostoelen (en van de manier waarop je uitstapt: veel schuiven of juist niet). Of die lading meteen al weglekt nog voordat je het portier beetpakt, is afhankelijk van het schoeisel dat je draagt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met die Crocs ben je niet geaard. De statische lading die je dan opbouwt kan nergens weg. Tot je iets aanraakt wat wél geaard is. Dan krijg je een tik. NOG een reden om die Crocs maar af te schaffen (als je ze nog niet zo lelijk als de nacht vond).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Welnee, ik draag geen Caymans hoor (de enige crocs uit een assortiment van tientallen schoenen die veel mensen lijken te kennen), maar gewoon keurige damesschoenen.
Zal wel even een plaatje plaatsen voor de duidelijkheid.
Cryofiel
13 jaar geleden
@mh75, waarom zou je prima zittende schoenen die op alle gebieden goed bevallen, afschaffen? Goed, ze hebben één klein nadeeltje - je krijgt af en toe een onschadelijk maar hinderlijk tikje als je uit je auto stapt. Maar is dat een reden om die hele schoenen dan maar af te schaffen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Cryo ; vanaf het begin dat Crocs populair begonnen te worden, zijn er mensen die er om de een of andere vage reden een hekel aan hebben.En geen gewone hekel, maar echt een blóedhekel. Voor het overgrote deel zijn dat meisjes en onvolwassen vrouwen met weinig zelfvertrouwen voor wie uiterlijk vele malen belangrijker is dan comfort, maar er zitten ook verrassende Crocshaters bij. Er zijn zelfs anticrocshyves, -websites en -fora.
En die schokken zijn inderdaad echt het enige nadeel van een schoen met verder alleen maar voordelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb er geen hekel aan, ik vind ze gewoon lelijk. Maar misschien staan ze jou wel goed of je geeft minder om je uiterlijk dan anderen... :P Over smaak valt niet te twisten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik rij al 45 jaar auto met alle mogelijke soorten schoenen en laarsen ( geen crocs) maar heb het nog nooit gehad, dus zijn er andere mede oorzaken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gek genoeg heb ik het wel als ik een trui over me hoofd uit trek dan is het een en al geknetter en staan de paar schaarse haren die ik nog heb, overeind, het lijkt dus ook wel met de persoon zelf te maken hebben, er is iets, waardoor sommige mensen het nooit hebben, terwijl andere elkaar niet eens een kus kunnen geven zonder dat de vonken er van af springen, Dus?
Cryofiel
13 jaar geleden
Ed, heb jij eelt op je handen van het tuinwerk en van het bouwen van grotten? In de elektronica worden zulke schokken voorkomen door een polsbandje te dragen. Zo'n polsbandje bevat een weerstand van (als ik me goed herinner) 10 mega-ohm. In een willekeurige elektronicawinkel kun je voor 5 of 10 cent een gewone weerstand van 10 mega-ohm kopen, dus zonder polsbandje. Als je die na het uitstappen tussen jou en het metaal van de auto houdt, zul je ook geen schok krijgen: je wordt dan geleidelijk ontladen, binnen een seconde of zo. Als jij veel eelt hebt, zou het best eens zo kunnen zijn dat jouw eelt een weerstand van rond de 10 mega-ohm heeft. Je zou het kunnen proberen: synthetische kleding aantrekken, plastic schoenen aan de voeten. Dan uit de auto stappen, waarbij je flink met je kont over de zitting van de stoel draait. Dan snel uitstappen zonder met je handen ergens te steunen. Vervolgens sluit je het portier, maar niet met je hand, maar met de binnenkant van je pols.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja ik begrijp je uitleg, het lijkt ook te maken hebben met overdreven douchen, wel of geen klamme handen, eelt zou dus ook kunnen, maar als je handen vochtig zijn, kan dat niet zo veel tegenhouden, na een week of 3 vakantie is mijn eelt er ook weer af, maar ook dan voel ik nooit wat, maar als ik sávonds een trui uittrek, is het een en al geknetter, dus ben ik wel geladen, het prikt en tintelt op mijn hoofd, ik draag nooit synthetische kleren. ook dat is van invloed, maar verder begrijp ik het niet, terwijl ik wel heel veel andere energie voel :-).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
aanvulling, door overdreven veel douchen, ontstaat een drogere huid, ook dat heeft invloed.
Je ziet bij sommige auto's een strip onder de achterbumper die in contact staat met de grond. Dit is een manier om te zorgen dat auto's geaard zijn. De statische lading die je dan anders zou opbouwen binnen de auto kan meteen wegstromen.

Tip voor de mensen die hun portieren met een elleboog dichtdoen: NIET DOEN! Als je gaat tanken en je bent statisch geladen kan het voorkomen dat er brand ontstaat bij de onvermijdelijk ontlading.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De statische lading onstaat vooral door wrijving met de (vooral droge) lucht, maar ook b.v. wanneer je een trap afloopt en je hand over de leuning laat glijden. Normaal ontlaad je jezelf weer door contact met de grond (aarding). Wanneer je nu rubberen zolen hebt, dan gebeurt dat niet, omdat je geisoleerd bent. Wanneer je dan iets beet pakt dat de lading op kan nemen of af kan voeren, dan krijg je een schok, omdat je in een keer de opgedane statische lading afgeeft.
Daarbij is het zo, dat verschillende stoffen door de wrijving meer of minder lading opdoen; de meeste kunststoffen worden makkelijker geladen dan natuurlijke stoffen; ook een droge huid neemt makkelijker lading aan dan een vochtige of vettige huid. Er zijn zeer veel combinaties denkbaar van soort huid en kleding en dat verklaart, waarom de ene persoon hier veel gevoeliger op is dan de andere.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja ed, je kleding is hierbij heel belangrijk, maar ook de manier waarop je uit de auto stapt telt mee.

Ik zal eerst moeten uitleggen hoe je zo geladen wordt. Je krijgt pas een lading als je VAN je stoel opstaat. Dit is hetzelfde principe als een electrolytische capaciteit, ofwel elco. Deze bestaat uit twee geleidende platen met een isolator ertussen. Als de platen elkaar raken is de lading hetzelfde maar het verschil niets. Wanneer de platen uit elkaar gaan, wordt de lading opgebouwd en groter.

Jij zit op de stoel is hetzelfde als de twee platen op elkaar. Als jij opstaat ontstaat het elco principe: jij en de auto/grond zijn de twee platen en de lucht is de isolator. Jij als plaat zijnde krijgt dus een lading. Wanneer deze niet weglekt, zal je een schok krijgen als de metaal aanraakt (nadat je staat).
Jij die geen schok krijgt, is die lading al weggelekt via kleding of schoenen.

Maar ik stap zodaning uit met auto dat ik ervoor zorg dat mijn kuiten de auto blijft raken terwijl ik uitstap. Dit is meteen het afvloeien van de lading. + ik duw de deur dicht via het raam.

Terwijl je loopt zal de ook lading verliezen omdat je geen ideale elco bent.

Katoenen kleding is goed tegen statische lading. Syntethische kleding zijn hele goede isolators dus wel statische lading.