hoe komen kristallen aan hun vorm?

ik bedoel hun mooie rechte vorm, soms vierkant, driehoekig, kaarsrecht..
van suikerkristal tot sneeuw tot mineralen kwarts amathist bergkristal, en ga maar door.
prachtig hoe dit eruit ziet maar snap niet hoe dit groeit, ijskristal heb je zo, terwijl sommige er miljoenen over doen.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1K

Antwoorden (2)

Sommige kristallen zijn miljoenen jaren oud, maar zijn in korte tijd gevormd toen ze van vloeibaar afkoelden naar vast, soms onder hoge druk en temperatuur. Kristallen ontstaan doordat de natuur er naar streeft een zo klein mogelijke inhoud in te nemen. Doordat het stollingsproces op meerdere plaatsen begint zul je niet vaak perfecte kristallen tegenkomen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De vormingssnelheid lijkt me een kwestie van concentratie. Bij het neerslaan van een sneeuwkristal zijn er erg veel waterdampmoleculen in de omgeving. Wel is het zo dat de veelheid aan vormen wordt bepaald door de hoeveelheid waterdamp en de temperatuur. Bij het neerslaan van een goudkristal zijn er weinig atomen in de oplossing en duurt het neerslaan van en kristal van enige grootte erg lang.
De verschillende vormen kun je begrijpen als je de atomen als een soort soldaten ziet met wat instructies. De instructies zijn dan de atomaire orbitalen. Door de instructies staan de soldaten steeds netjes in het gelid en onder vaste hoeken met andere solaten. Die atomaire orbitalen zijn oplossingen voor de golfvergelijkingen in een ideaal los atoom. Binnen het kristal zijn er dan weer andere factoren, die ook meespelen. In grafiet volgen de kristalpatronen meer de atomaire orbitalen, in diamant zijn alle bindingen equivalent en identiek en noem je de orbitalen in het rooster gehybridiseerd.