Het zelfde als het verschil tussen een boek lezen en een boek schrijven.

De lezer is de student, de schrijver is de filosoof.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Filosofie is a.h.w de "leer" en filosoof beoefent deze leer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eerstgenoemde beschrijft de filosofie. Laatstgenoemde oefent de filosofie uit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Filosoof (philos=vriend en sophos=wijsheid) Meestal wordt het woord filosoof in de enge betekenis gebruikt met name , iemand die veel nadenkt en wijs is. Daarentegen is iemand die de filosofie bestudeert , van Plato tot Heidegger en van Kierkegaard tot Sartre ) bezig met levensvragen over God, de mens en het nut of het absurde van het leven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is als het verschil tussen kunsthistoricus zijn of kunstenaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een filosoof is gestopt met bestuderen van filosofie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je de filosofie bestudeerd dan kijk je naar wat (andere) filosofen hebben gedacht en geschreven. Je bestudeerd eigenlijk de geschiedenis van de filosofie.

Je kunt de filosofie bestuderen zonder filosoof te zijn/worden.

Als je filosoof bent, (be)studeer je echter ook altijd de filosofie, omdat het zot zou zijn om niet te kijken naar wat anderen voor jou gedacht hebben.

Toegevoegd na 1 minuut:
Maar als filosoof beoefen je dus ook de filosofie, je vormt eigen gedachten en theoriën m.b.t. filosofische problemen.
14 jaar geleden
Een filosoof heeft filosofie gestudeerd. Dankzij deze studie kan hij of zij zelf filosoferen. Iedereen kan overigens filosoferen maar filosofen doen dat als beroep, in ieder geval op een academisch niveau.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om een filosoof te kunnen volgen moet je zelf kunnen filosoferen.Omdat een filosoof zijn denkbeelden op schrift gesteld heeft en volgelingen heeft en daarmee een zekere bekendheid heeft verworven noemt men hem zo.Meestal zijn deze mensen hun hele leven gebeten door dezelfde thema's.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
voor zover ik waarneem is daar geen verschill tussen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iedereen kan filosoof zijn, want filosoof is iemand die van waarheid houdt...

Philos en Sofia = liefhebber en waarheid...

Alleen predicaat filosoof heb je als je aan de richtlijnen van filosoof voldoet en dat is een afgeronde filosofie-studie...