Wat wordt er precies bedoeld met de categorische imperatief van Immanuel Kant? En kan iemand daar een voorbeeld van geven?

Toegevoegd na 1 minuut:
Ook ben ik benieuwd naar de tegenstelling ervan: de Hypothetische imperatief.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Filosofie
17.9K

Het beste antwoord

Vroeger vond ik Kant een sympathieke maar wel achterhaalde filosoof; de bevindingen van Steven Pinker dwingen mij om het allemaal weer eens opnieuw te overdenken.
Een motto van Kant was: je moet handelen op de manier waarvan je zou willen dat iedereen zo zou handelen.
Dit is misschien wel de sleutel tot alles wat hij heeft geschreven. Hier draait het om bij zowel de categorische imperatief als bij de hypothetische.

Toegevoegd na 6 uur:
De goede wil staat bij Kant centraal.

De categorische imperatief gaat over het innerlijk; je kunt niet consistent of zuiver zijn als je dingen denkt of doet die tegen je geweten ingaan. De achtergrond van je handelen moet er dus op gericht zijn dat van wat je doet je ook zou willen dat een ander je zo zou behandelen.

De hypothetische imperatief gaat over je daden naar buiten; wat je doet moet ook een ander ten goede komen.

Als je iemand benadeelt om er zelf beter van te worden schaad je niet alleen die ander, maar ook jezelf. Je kunt dat niet met je geweten in het reine krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

In zijn kennisleer onderscheidt Kant de categorische imperatief van de hypothetische imperatief. De hypothetische imperatief is het praktische voorschrift dat in de praktijk werkzaam is met andere woorden: in dit-en-dat geval moet men zus-en-zo handelen. Onder de categorische imperatief verstaat Kant de leidraad van het zedelijk bewustzijn, dat zich zowel van zijn eigen menselijke vrijheid bewust is als van de zedelijke vrijheid van alle andere mensen; daarnaast moet het volgen van deze leidraad los staan van elke voorstelling van een te bereiken praktisch doel (want dat is bij Kant immers de sfeer van de hypothetische imperatief); het is bij Kant immers een zuivere voorstelling en geen praktische. Deze zedenwet komt bij Kant dus niet voort uit het louter zintuiglijke (het materiële) met al zijn wetten (dat is: met alle natuurlijke causale verbanden), noch uit het louter intellectuele, maar uit de ontmoeting van deze twee sferen.