waarom zeggen mensen: "je hebt altijd een keuze". als het geboren worden geen keuze is?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Filosofie
5K

Het beste antwoord

'Elke seconde kan je opnieuw geboren worden.Elke seconde kan er een nieuw begin zijn.Het is een keuze.Jouw keuze.' Clearwater.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het gaat in de vraagstelling niet om weder geboorte maar om geboorte.

Andere antwoorden (11)

Geboren worden en sterven zijnbeide geen keuzes. Verder zijn er nog wel een aantal dingen waarin je zelf weinig tot geen invloed over hebt. Maar verder heb je in de rest van je leven vrijwel altijd zelf de keuze.

Vat het dus niet te zwart/wit op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vanaf het moment dat je voor jezelf kunt zorgen, dus op eigen benen kunt staan heb je altijd een keuze.

Het is helaas voor weinig mensen weggelegd om de guts en lef te hebben om ook totaal andere keuzes te maken dan wat je gewend bent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt altijd een keuze als je in staat bent om die keuze te maken. Ik heb nog nooit van een baby gehoord, die besloten heeft om maar te blijven zitten waar die zat.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
op de butterfly effect na dan, min is niet van mij trouwens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
http://www.youtube.com/watch?v=MW7DQ1bSjFM
net zoals geboren worden geen keuze is, heb je niets te kiezen in het leven.
jij bent niet degene die bepaalt hoe hard je haar groeit, of je hart klopt of niet, hoe lang je wordt, wanneer je in slaap valt en wanneer je wakker wordt.
het lijkt wel of we kunnen kiezen in het leven, maar dat s niet zo.
als je weet wat goed is om te doen, dan doe je dat, daar heb je geen keuze in.
als je weet wat stom is om te doen, of verkeerd, dan doe je dat niet, ook daar heb je geen keuze in.

mensen die zeggen dat je een keuze hebt, terwijl het inet zo is, zijn onwetend. daarom zeggen ze dat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ik wil kan ik bepalen dat mijn haar niet meer groeit. Ik kan er voor zorgen dat mijn hart stopt met kloppen. Waarom hebben mensen een wekker als mensen toch geen keuze hebben om op te staan?
Uiteindelijk neem je vaak een beslissing omdat het zo hoort, of omdat je dat nu eenmaal meer gewend bent. Maar het is heel goed om je altijd te realiseren waarom je iets doet, en dat het niet moest, maar dat het je beter leek.
Het leeft lekkerder met een gevoel van vrijheid dan met het gevoel in een dwangbuis te zitten.

Al zal ik nooit, of zelden uit de band springen, ik zou het kunnen doen. Ik kan zeggen: mensen, val allemaal dood, want ik ga de andere kant op. Maar ik kies ervoor om het niet te doen, om het beste te doen om te kunnen voortleven met de mensen van wie ik hou.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geboren worden is ook een keuze maar dan van diegenen die je hebben verwekt. Er is geen ontkomen aan oorzaak-gevolg en jouw eigen verantwoordelijkheid. Daarbij is een / de sprituele opvatting dat je wel degelijk dit specifieke leven hebt gekozen om voor jou specifieke zaken te leren. "Je kiest je ouders en je kiest je levensopdrachten". Heb jij moeite met de eigen verantwoordelijkheid? Dat kan dan heel vervelend zijn, maar je ontkomt er niet aan en ikzelf vind dat een goed ding. Je kunt nog zoveel bedenken om een bepaalde kwestie heen, maar jij hebt inderdaad de keuze binnen je mogelijkheden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
keuze van de ouders daa gaat het dus niet over, oorzaak gevolg als in keuze van de ouders en gewongen geboren worden is dus geen argument. wat betreft eigen verantwoordelijkheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is je eigen verantwoordelijkheid wat jij doet met de keuze die jouw ouders gemaakt hebben om jou het leven te geven. Vind je dat niet iets heel moois? Dat je eigen leven begint met een geschenk? Jouw teneur in "je wordt gedwongen geboren" is wel erg negatief.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
halfvol of halfleeg.... ik had van te voren graag een powerpoint pesentatie gezien en dan kunnen kiezen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hij is ècht leuk, Menno! Wat dacht je van de "powerpoint" die alle mensen weergeven die vertellen een 'bijna-dood-ervaring' te hebben gehad? Een 'flash-back' van alle essentiele gebeurtenissen van jouw leven met daarbij je beweegredenen van actuele keuze en de effecten en gevoelens daarvan bij anderen? Zouden dat "kracht-punten" genoeg zijn denk je?
Wie zegt dat geboren worden geen keuze is?
We hebben er geen herinnering aan, maar ik denk dat je wel degelijk kiest of, wanneer en bij wie je geboren wordt.
Je kiest daarmee de juiste omstandigheden die horen bij de les die je in dat leven moet gaan leren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt een beperkte keuze want je leven stroomt alleen in een richting. Je kan kiezen om steeds tegen de stroom te zwemmen of je kan kiezen om relax mee te gaan drijven. De vraagen of je kan kiezen in welke rivier je wordt gegooid, wie je gaat eruit vissen en hoe, zijn "tegen de stroom" vraagen.
Tegen de stroom zwemmen is niet slecht, alleen moeilijker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uit de zin "Je hebt altijd een keuze", moet je het woord altijd een andere betekenis geven. Of je zou het woord uit deze zin weg moeten laten.

Dit wordt ook niet gezegd tegen baby's, peuters, kleuters of kleine kinderen. Dit wordt gezegd tegen kinderen / mensen waarvan je kunt verwachten dat ze (verstandig) kunnen nadenken over meerdere opties.

Voorbeelden:
Ik heb morgen een proefwerk Engels, en ik sta een 5, maar ik ben uitgenodigd om mee te gaan naar een geweldig feest.
"Tja, je hebt altijd een keuze.........."

Ik kan een hele leuke nieuwe baan krijgen, maar het is een jaarcontract, en ik heb net een nieuwe hypotheek afgesloten.
"Je hebt altijd een keuze...""

Eigenlijk is het gewoon zo dat alles wat je doet of zegt waar over nagedacht is een keus is. Je kiest 's ochtends welke kleren je aantrekt, je kiest wat je op je brood eet, je kiest wat je wanneer je tegen wie zegt en waarom.
Nee, je kunt niet altijd je eigen keuzes maken, sommigen worden voor je gemaakt. Daarom is deze uitdrukking dus niet bedoeld als een soort levensmotto dat altijd en overal geldt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoewel het geboren worden inderdaad geen keuze is, kun je die gebeurtenis nog ongedaan maken. Dat is wel een belangrijke keuze. Als je daarover denkt, kun je beter eerst eens gaan praten met iemand. Niet leven betekent dat je geen verdriet meer hebt, maar ook dat je geen plezier meer kunt hebben. Hoeveel verdriet je hebt van situaties of gebeurtenissen kan bijgestuurd worden met medicatie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alles in het leven is een keuze indien je het vermogen hebt om deel te nemen aan het proces. Alles start in je gedachten, gedachten worden woorden, woorden worden daden, daden worden gewoontes en gewoontes vormen je karakter. Onlangs heb ik een hele discussie gehad inzake of een seksuele voorkeur tot een van de keuzes des levens behoort. Uiteraard zegt de onwetendheid van een mens dat dit genetisch is aangelegd en niet tot een keuze behoort. Welk een dwaas betreft dit die zo’n uitspraak doet. Zoals ik al zei: “Alles heeft een begin, en het begin van elke keuze die gemaakt wordt start in je gedachten.” Niet om belerend, noch denigrerend te doen, maar een persoon die zegt dat dit geen keuzes zijn wenst niet te verantwoordelijkheid te nemen voor zijn of haar keuzes. Tuurlijk, het is moeilijk om uit de kast te komen, maar kennelijk wordt dit nu al enige tijd maatschappelijk geaccepteerd. Net als je kiest om jezelf open te stellen en op iemand verliefd te worden, is het ook een keuze tot welke sekse je jezelf voelt aangetrokken. Genetisch bepaalde zaken zijn onzin, alles komt voort uit keuze. Als ik verliefd wordt heb ik me daarvoor opengesteld en heb ik overwegingen gemaakt in mijn gedachten die hebben geleid tot het openstaan voor de persoon waarvoor ik heb gekozen. Laten we ons niet verschuilen achter genetisch en geboorte is geen keus, sterven is geen keus derhalve is niets een keus. Gelooft u dat pedofilie een aandoening is die genetisch is aangelegd? Ook daar staan mensen voor open en laten het integreren in hun leven, maar daar dit niet maatschappelijk geaccepteerd is, sterker nog afgewezen, wordt dit een ziekte genoemd. Homoseksualiteit is dan weer geen ziekte. Het geloof is de bron van al het kwaad. Ik zal u het volgende zeggen: “Mensen, en hun gewaande autoriteit is de bron van al het kwaad.” Pak je verantwoordelijkheid en maak de juiste keuzes! Er is een boek, genaamd de bijbel, daarin vindt u elk antwoord dat u zoekt. Mensen zullen dit dwaas vinden, maar God heeft lang geleden zijn liefde bewezen aan ons door Jezus Christus Die niet alleen gestorven is voor ons, maar ook kwam om het Woord tot ons te brengen. In Zijn Woord vinden we alle begrippen gericht op goed en slecht/kwaad. Als wij allen opvolging zouden geven aan dit Woord zou de definitie van goed en slecht niet meer uiteen vallen, oftewel de bron waardoor alle ruzies/oorlogen ontstaan zou niet langer meer zijn. Ik hoop dat u iets heeft aan mijn antwoord! God heeft u lief! Amen!