Voegt de mens iets toe op aarde, Of vernietigen we haar alleen maar?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Filosofie
2.6K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is iemand die vragen stelt en antwoorden geeft op goeievraag.nl en daarna direct zijn/haar account verwijderd terwijl je sowieso anoniem bent. Ik snap het niet..

Antwoorden (12)

op deze vraag kun je met ja en nee beantwoorden het ligt eraan wat je ziet als verbetering.

Toegevoegd na 58 seconden:
nee inderdaad wij zijn hem langzaam aan het afbreken
we vernietigen de longen van de aarde door middel van het kappen van het regenwoud
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor de aarde zelf voegen wij niets toe, we nemen alleen maar. Echter als de mens er niet zou zijn dan vernietigd de aarde zichzelf waarschijnlijk ook. Wij vernietigen de aarde niet, we versnellen het proces wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
waarom een -?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat zijn negatief ingestelde mensen, die kunnen niet plussen.
Volgens mij zijn er veel te veel mensen op aarde, en daardoor wordt het evenwicht verstoord. Op dit moment wordt de toestand van de aarde er niet beter op,
B.v. voor de productie van zuurstof hebben we bomen nodig, en de mens doet niet veel anders dan bomen omhakken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat we de wereld alleen maar vernietigen...er is een grote groep "hippies"(te klein naar mijn mening) die nog bewust proberen te leven en op een respectvolle manier met de aarde proberen om te gaan. Voor veel mensen wordt dit gezien als rare geitenwollen sokken gedrag. Naar mijn mening zegt dit genoeg hoe de standaard mens op de wereld staat... We hebben helemaal niet door dat we de wereld aan het uitputten zijn....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk niet dat we de aarde op zich vernietigen. We nemen maar een heel kleine plek op de aarde in, namelijk het aardoppervlak. Wat we wel vernietigen is het leven op die aardkorst > alle dieren en planten. Dit komt door het overschot aan mensen, en het commerciële tijdperk waar we in zitten. Mocht de mensheid er ooit nog achter komen dat bij wijze van spreken 'de nieuwste telefoon' niet het belangrijkste is, dan kan de natuur, aangetast en al, misschien nog gered worden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De mens is het grootste en meest vernietigend virus wat de Aarde ooit gekend heeft. Uit winstbejag en grootsheidwaanzin wordt de hele planeet vergiftigd en het leven systematisch uitgeroeid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met de mens mee zijn een aantal gecultiveerde soorten geëvolueerd. Denk aan (landbouw)gewassen met hoge opbrengst en (landbouw)huisdieren.

Bij gewassen kun je denken aan fruitbomen, mais, rijst, aardappelen, groente, enkele bloemsoorten.

Bij (landbouw)huisdieren aan paarden, koeien, varkens, geiten, honden, katten.

Dit voegt tijdelijk soorten toe, al zal het leeuwendeel hiervan het niet zonder de mens redden. De mens heeft ook verschillende leefomgevingen (niches) bij elkaar gebracht, waardoor vele unieke ecosystemen geheel of gedeeltelijk vernietigd zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja. De mens dient moeder aarde. Door al dat gesterf van planten, dieren ( incl. mensen) ontstaan er enorme reservoirs aan ondermeer olie, gas en kolen. Spontane kolenbranden deels ondergronds (China) en oppervlakte oliezandvelden ( Canada) zijn voorbeelden van aardse problematiek.Olie/gasbronnen onder de zeeen worden geleegd. De mens reguleert deze zooi door de afvalstoffen te winnen, door auto's, vliegtuigen enz. te ontwikkelen en de verbrandingsresten netjes globaal te verspreiden. Lucht en ruimtevaart ontwikkelen zich en als de "natuurlijke bronnen" uitgeput zijn, lees de boel een beetje opgeruimd is, zijn we zover om een andere planeet te dienen. Dan kan moeder aarde weer een poosje door.
De mens is een afval verslindende bacterie.
Verspilling bestaat niet.
Alles heeft altijd zin.
Alles is altijd dienend.
Niets is altijd leuk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uiteraard voegen we iets toe aan de aarde.
Maar WAT we toevoegen is meer de vraag.
voegen we iets positiefs of negatiefs toe?

Allebei eigenlijk.
We bouwen de aarde om tot een meer leefbaar gebied.
Maar de mens laat alleen maar mensen toe op dat gebied en geen andere dieren.
Zo zijn al veel diersoorten uitstervende.

Onze negatieve invloed heeft dus te maken dat we het leven alleen voor onszelf makkelijker maken.
Dat komt omdat de mens zichzelf teveel voortplant.
Wij zijn als het ware als een plaag geworden voor andere dieren.
Alle gebieden op aarde (behalve diep onder water) zijn bezet door de mens.
Andere dieen hebben gewoonweg geen plek meer.

Het uiteindelijke antwoord luidt dus: we voegen wel iets toe, maar dat is in principe alleen maar nagatief en dus vernietigen we alleen maar.

Maar 'Moeder Aarde' slaat terug.
Uiteindelijk is de natuur veel sterker dan de mens.
Het moet een keer gebeuren: we zullen ooit alemaal uitsterven.

Naast dit is er ook een kans dat er ergens in het heelal ook een intelligent wezen bestaat. mocht dit zo zijn en mochten wij contact met hun kunnen krijgen en in aanraking met hun kunnen komen dan zijn wij misschien in staat om ons lot te ontwijken en te verhuizen naar andere planeten in andere zonnenstelsels.
Maar dan moeten we wel op tijd die ''technieken'' ''vervaardigen''.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijk voegen we iets toe maar de vraag is of dit positief is voor de rest van de aarde. Dus als je de vraag stelt 'was de Aarde beter af zonder ons?' zeker weten :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja we houden onszelf in leven, voor de rest is er niet echt een doel in het leven. En de aarde overleefd het wel, je kan beter vragen of wij de aarde zullen overleven..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De ene mens wil liever IETS toevoegen;
de andere mens wil liever IETS vernietigen.

ALLES is immers tweedrachtig gemaakt,
en NIETS zal dát veranderen;

want zó is immers de mens op Aarde...