Is het beeld wat je in de spiegel ziet als je naar jezelf kijkt, hetzelfde als het beeld wat anderen zien als ze naar je kijken?

Kortom, zien anderen hetzelfde als ik als ze naar mij kijken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Filosofie
40.3K

Antwoorden (9)

Ja natuurlijk. Houd er wel rekening mee dat jijzelf waarschijnlijk kritischer zal bekijken als een ander.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee.

Een mens heeft hele slimme hersenen. We zien niet 'objectief' alle informatie die er is, maar we interpreteren alles wat we zien en alleen de hoofdpunten zien we bewust. Dus een goede vriend zal opvallen dat je bv een nieuwe bril op hebt. En een gewone collega niet. En je partner zal je neus schattig vinden, zelf vind je hem normaal terwijl een vreemde hem wellicht heel rond vind of lang. Zo ziet iedereen dingen net iets anders, afhankelijk van hun houding tov hetgeen ze bekijken.

Ze zeggen niet voor niets: Liefde maakt blind!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het beeld dat ze zien is hetzelfde. (op een klein invalshoek punten na).

De interpretatie die ze aan het beeld geven is anders. Je vind jezelf misschien te dik, anderen vinden dan weer van niet ... etc ..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, het beeld zal iets afwijken. Als je naar jezelf kijkt in de spiegel zie een beeld dat niet 3dimensionaal is, het is een "plat" beeld. Wanneer anderen naar je kijken (niet in de spiegel) wèl een 3dimensionaal beeld zien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ga deze vraag beantwoorden met een wedervraag.

Als jij je stem opneemt en de opname terugspeelt; herken jij dan jouw stem er in of vind je het om de een of andere reden 'raar' klinken? Anderen die de opname terughoren, horen er niets vreemds in.

Verplaatst dit naar je spiegelbeeld vraag en je hebt je antwoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de meeste gevallen niet. Slechts weinig mensen hebben een symmetrisch gezicht. De meesten niet. Midas Dekkers heeft een keer als onderwerp gehad. Hij heeft zelf een sterk asymmetrisch gezicht.
Hij liet in die aflevering een spiegel zien, die de bijzondere eigenschap had dat deze niet het spiegelbeeld toonde, maar het gezicht zoals de andere mensen dat zien.
Dat was voor veel mensen een verrassing!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Hoe weet ik dan hoe ik er in het echt uitzie dus hoe andere mensen mij zien
nee dat is nooit het zelfde, omdat je een gespiegeld beeld ziet en de ander dus niet.
De mens bestaat uit twee helften, bij velen goed te zien aan het asymmetrisch zijn van het gezicht, de fotograaf heeft het dan ook over "de goede kant" .
Bij veel mensen zie je dan ook een "mooiere kant" van hun gezicht.
Anderen zien, onbewust die "mooiere kant" aan de linker of rechter zijde en zijn daaraan gewend, in een spiegelbeeld is het net anders om.
Er bestaan computer programma's die een kopie kunnen maken van je linker gezichtshelft en plakken die aan de rechterkant, dat kan ook met de rechter kant, dan zie je twee verschillende personen!
het geeft mooi aan dat we links en rechts er anders uit zien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, want in de spiegel zie je jezelf in spiegelbeeld en anderen zie je gewoon zoals je bent. Als je jezelf wilt zien zoals anderen je zien moet je een levensgrote portretfoto bekijken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, de invalshoek is niet hetzelfde. Verder sta je in de spiegel centraal, ben je het middenpunt. In het echte leven ben je meer onderdeel van het groter geheel, in de vorm van decor.