Ik lag in bed en zag een soort ultraviolet blauwachtig ''iets' ik werd vervuld van liefde en, heel gek ik wíst, begreep alles .Wat was dat ?

Ik denk er nog vaak aan terug, vooral dat ik álles begreep,
ik snapte hoe alles in elkaar zat en waarom.....
het ging alleen weer over, maar houdt me nog altijd bezig
wat heb ik meegemaakt?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Filosofie

Het beste antwoord

De gebeurtenis is niet vreemd, echter adviseer ik je het wel te relativeren. Veel mensen hebben op verschillende momenten in hun leven een 'openbaring'. Soms slechts voor een half uur, soms voor een dag. Echter, de menselijke geest kan datgene dat het ziet niet geheel bevatten, dus kwijnt het weer naar de achtergrond na een tijdje.

Wat is het belang van de gebeurtenis? Dat is afhankelijk van je eigen overtuiging en (omdat het niet bewezen is waar het vandaan komt) of het een fysische reactie van het lichaam is, of werkelijke 'bovennatuurlijke' gebeurtenis. In het geval van een fysische reactie, zou het kunnen wijzen op een plotselinge hoge aanwezigheid van endorfine en andere 'pep-hormonen', waardoor je een euforisch 'liefde' gevoel krijgt en waardoor je lichaam zich even afwijkend gedraagt (immers, alles begrijpen, kan ook andersom: je wereld die je waarneemt verkleint zich naar wat je begrijpt, daardoor is dat alles wat je 'psychisch' nodig hebt en dus begrijp je 'alles').

Daarentegen kan het ook een werkelijke gebeurtenis zijn, zoals ook uittreding, etc in de mogelijkheden kunnen liggen. Dan zou je je kunnen afvragen wat de 'reden' hiervoor is. Misschien is het iets dat voor jou tijdens je leven belangrijk is om je aan vast te houden en op dit moment al inzicht te hebben (cq het 'bewijs') dat je eigenlijk niets begrijpt (aangezien je nu 'weet' wat het in houdt om alles te begrijpen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Geen idee. Heb het zelf nooit gehad. Maar het is vast bijzonder geweest.

Misschien een idee om een zoektocht naar jezelf te openen? ;)
Wie weet heb je wel iets bijzonders te pakken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
wie weet
Alien abduction? Of heb je weer éen van die paarse pilletjes genomen uit het nachtkastje?
Ja, je droomt wat af op een nacht, nietwaar?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Geen pilletjes want ik heb geen nachtkastje, en ik was wakker, gewoon, wakker.
had dat "blauwe iets" misschien een witte baard, een rode broek en een rode muts?

Nee, ff serieus, het schijnt dat een mens slechts 10% van zijn hersencapaciteit gebruikt. Een verklaring zou kunnen zijn dat er tijdelijk een hormoonexplosie in je hersenen plaatsvond waardoor je je heel goed ging voelen en je hersenen gingen pieken.

By-the-way; herinner je nog iets van wat je allemaal begreep? Lijkt me handig voor goeievraag :-)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik begreep dat liefde boven alles staat.
N i e t s is belangrijker dat de aandacht en liefde voor je medemens, wie dan ook, waar dan ook. zoiets
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
dat is niet tegen te spreken denk ik.
je hoort ook wel dat je geen liefde kan geven als je niet van jezelf houdt.
Satori... spontane satori
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
en dan heeft het nog een naam ook !
mooi
Fantastische ervaring beschrijf je daar, heel herkenbaar.
Op dat moment stromen beide energiestromen (Kundalinie en kosmische energie) goed door, je blokkades staan niet meer in de weg. (en de rest van het verhaal staat in je mailbox)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dank je wel
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat zie je vaak - kijk weg van de bestaande verklaringen, kijk alleen naar dat wat je wilt zien. Of, als er nog geen verklaring is, verzin iets dat je bevalt, in plaats van nederig te accepteren dat er soms dingen zijn die we (nog?) niet begrijpen. Dan bedenk je kundalini, en al dan niet kosmische energieën. Klinkt leuk, maar het heeft geen enkele relatie met de echte wereld. Hooguit leuk als psychologische zoethouder voor mensen die daar behoefte aan hebben.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
@ Rotaluclac
:-)
Ja hoor je hebt helemaal gelijk.
Dit noemen we in de bewustzijnspschologie de " aura amoris spontanea circulis purpuris" een cocoonachtige beleving met euforische explosies van hyper-luciditeit. Komt zeer zelden voor :meestal in de lente bij een vroegtijdige coitus primavera.(één op elf miljoen inwoners)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
@patrick
coitus primavera... bedoel je daarmee de opkomst van de planeet Venus of iets anders?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
LOL, echt prachtvol geschreven!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ik bedoel een lente-coitus ipv een coitus interruptus, want niet die ultraviolette kleur oplevert.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
LOL
Inzicht, openbaring, verlichting, intuïtie (in de letterlijke betekenis), satori etc. Je kunt het van alles noemen, maar wat belangrijk is, is de ervaring zelf. Het klinkt als een heel mooi moment.

Koester wat je hebt meegemaakt, maar besef ook dat je het niet vast kunt houden en dat ook beter niet kan proberen. Het enige wat je dan bereikt, is een obsessie met het hercreëren van een moment dat voorbij is en, zoals dat nou eenmaal is met momenten, nooit meer terug kan komen. Als je probeert te leven naar het besef dat je op dat moment had, het belang van het geven van liefde aan alle mensen, dan is dat genoeg.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
waaauw...
heerlijk voor je....
ik heb geen idee wat het is...
nu geniet je dus van de herinnering eraan...

hecht er - ondanks de feestvreugde- geen waarde aan...
ook dit gaat voorbij...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Alles gaat voorbij...
Dit klinkt heel erg als iets wat heel soms gebeurt tijdens het in slaap vallen, of (net iets vaker) tijdens het wakkerworden.

In slaap vallen en wakker worden gaat niet van het ene moment op het andere. Ten eerste gaat het in fasen. Ten tweede doen diverse hersendelen het elk op hun eigen tempo.

Het bekendste voorbeeld is het "verlamd" raken van de spieren. Tijdens de slaap zijn de spieren zo goed als verlamd. Dat moet wel, anders zou dromen heel gevaarlijk worden. Bij het ontwaken wordt die verlamming natuurlijk teruggedraaid.

Maar sommige mensen worden af en toe eerst wakker, en pas daarna wordt de "verlamming" opgeheven. Een vriendin heeft daar af en toe last van. Dan wordt ze wakker, maar ze kan zich niet bewegen, ze is volkomen machteloos. Heel angstaanjagend is dat.

Misschien is er in jouw geval iets vergelijkbaars aan de hand. Als je in slaap aan het vallen was, kan het zijn dat sommige hersendelen al sliepen, en andere nog niet. Als je aan het wakker worden was, kan het zijn dat sommige hersendelen al waren ontwaakt, en andere nog niet.

Afhankelijk van welke hersendelen slapen en welke wakker zijn, kun je verschillende ervaringen hebben: één met het al, zweven, uittreden, de aanwezigheid van een entiteit, contact met overledenen, energievelden, enzovoort.

Sommige van deze ervaringen kunnen worden opgewekt door bepaalde delen van de hersenen te stimuleren, of juist te onderdrukken. De fase tussen slapen en waken doet op natuurlijke wijze iets vergelijkbaars. (Ook sommige drugs bereiken zulke effecten - vraag de sjamaan.)

In jouw geval kun je het beste terugdenken aan een prachtige, indrukwekkende ervaring.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Bernadette, Jeanne d'Arc, Jezus, velen gingen je voor. Geniet er maar van, maar verbind er niet teveel conclusies aan voor het dagelijkse leven. De kans dat je heilig wordt verklaard is klein ten opzichte van de kans om in een gezellige instelling te komen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ha, die Classe1306;

Ik heb er geen verklaring voor, maar het klinkt als het beste orgasme ooit.