Waarom leven we in een dualistische wereld?

Wat is het voordeel van dualisme?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Filosofie
2.4K

Antwoorden (10)

Wij leven niet in een dualistische wereld, wij maken er een dualistische wereld van in ONS DENKEN... Het denken is duaal... Als er een onder is, moet er ook een boven zijn, dat is duaal denken...

Het voordeel van dualisme is dat er altijd een andere kant is aan de zaak...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het denken is DUAAL... In het denken bestaat iets dankzij het tegendeel... Als het landschap er als de zon zou uitzien is er geen landschap EN geen zon te zien...
De mens zoekt altijd naar verklaringen en als je overzicht wil krijgen is het handig om de wereld op te delen in noord en zuid, zwart/wit, +/- etc. Je ziet dan de contouren gemakkelijker of eerder. Daar is op zich niets mis mee, maar helaas laten veel mensen het daarbij en houden ze de uitersten voor waarheid, terwijl de wereld niet uit de polen bestaat maar uit het grote gebied ertussen. Tussen de top van de berg en de trog in de oceaan zit het grootste potentiaalverschil, maar noch op de top van de berg noch op het diepste punt stroomt het; de sterkste stroom is halverwege.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat een antwoord!
Het helpt je te balanceren. Je ziet twee tegenovergestelden en zoekt vaak een middenweg. Dat houdt ons in evenwicht. Alhoewel er wel mensen zijn die heel zwart wit denken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
We leven in een duale wereld, d.w.z. een deel van de bevolking leeft in armoe en een ander deel baadt in weelde, of je kunt zeggen dat een deel van de wereld leeft in een moderne economie en een ander deel in een ontwikkelingseconomie.

Een dualistische wereld bestaat niet. Jij kan dualistisch zijn m.b.t. bijv het kabinet. That is it.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
We leven in een dualistisch universum, niet omdat wij dat zo hebben bedacht, maar omdat wij het zo waarnemen. Alle dingen bestaan alleen maar bij gratie van hun tegenstelling. Geen hoog zonder laag, geen zwart zonder wit, geen licht zonder donker, geen pijn zonder vreugde, dualisme hebben we nodig voor de balans in ons leven. Ze maakt het leven, dat anders een eentonige saaie grijze brij zou zijn, spannend, leefbaar en de moeite waard. Na regen komt altijd zonneschijn en na het zuur komt altijd weer het zoet, en alles heeft zijn keerzijde. Wel hebben wij sterk de neiging dar een doel, een ritme of een karma in te zien dat er niet per definitie hoeft te zijn. Het universum heeft wat dat betreft geen doel, en zeker niet met ons, dat IS alleen maar. Die golfbeweging van goed en kwaad, fijn en vervelend, bevindt zich voornamelijk in onze waarneming, is subjectief, relatief, en tot op zekere hoogte zelfs beinvloedbaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Sgrijvvaud;

De wereld is niet dualistisch en kan dat niet zijn ook. Dualisme is een houding die mensen gedwongen door de complexiteit van een situatie waarin ze zich bevinden moeten aanmeten. Dat kan over hele complexe materie gaan (bewindslieden die lid zijn van een politieke partij) tot heel alledaagse (vrienden die in de sport elkaars tegenstander zijn).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je het hebt over dualisme binnen de filosofie dan heb je het over het dat er als het ware twee werelden zijn. De fysieke en hogere/metafysische wereld. Dat is nogal een aanname waar niet iedereen het snel mee eens zal zijn. Het is maar zeer de vraag of we in een duale wereld leven. Ik ben het daar zeker niet mee eens. We leven in een puur materiële wereld leven zonder een hoger/spirituele wereld. Zoals veel filosofen al hebben laten zien zijn uitspraken over metafysische dingen nutteloos. Ze staan namelijk los van enige controle. Je kan ze nog ontkrachten nog bevestigen omdat hun de aard van deze uitspraken nou eenmaal zo is. Aangezien ik geen goede reden heb om aan te nemen dat er een metafysische wereld is neem ik aan dat deze niet bestaat. Kortom we leven helemaal niet in een dualistische wereld!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Opdat er iets te kiezen valt ondanks alle relativiteit. Anders ligt alles stil en doods en is er zelfs geen horizon meer waarachter we kunnen verdwijnen.
Dualisme zorgt voor de dynamiek. Denk maar aan het verschil tussen een mono en een stereo afgespeeld stuk muziek. De relativiteit is dat het hoe dan ook een model is. De werkelijkheid is veel complexer. Hoor je hetzelfde stuk muziek in een concertzaal dan komt het geluid overal vandaan en waren die muren eromheen niet dan zou het vrijelijk alle kanten opstromen maar zou je ook overal hetzelfde horen. Dankzij die muren hoort het erbuiten niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je gaat er dus vanuit dat we in een dualistische wereld leven? Ook in een dualistische samenleving? Goed zo! Veel mensen hebben bv. een dualistische relatie. Wij zijn het ons bewust. We doen er ons voordeel mee. In een prachtig schoonschrift met potlood schreven we op een stukje muur in de keuken:
"samen sterk". De dualiteit zit'm in het vegetarisme van een van ons. Het voordeel van dualisme? Als het dualisme gebruikt wordt om nader tot elkaar te komen, manifesteert dat voordeel zich vanzelf. Het bestaan zonder dualisme lijkt me een zure hap!
Zoek vooral de dualiteit in welk onderwerp dan ook.
Dialoog en dualiteit zijn onverbrekelijk met elkaar verbonden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Enerzijds leven we in een dualistische wereld, anderzijds ook weer niet.

Het voordeel van dualisme is, dat, hoe beroerd de zaken er ook voortaan, er altijd een keerzijde is!

Aan de ene kant heb je Goeievraag, aan de andere kant niet.