Zijn we marionetten of hebben we een vrije wil?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Filosofie
1.3K
AWM
14 jaar geleden
Wie heeft je opdracht gegeven deze vraag te stellen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vraag me af of ik dat ben geweest.

Het beste antwoord

Moeilijke vraag: in het christelijke geloof, met name het RK geloof, gaat men uit van predestinatie. Good bye vrije wil.

In de meest advanced form van wetenschap wordt ook de vrije wil in twijfel getrokken.

Bovendien beperken de mensen in mijn omgeving en mijn regering ook actief mijn vrije wil.

Ik denk dat je gewoon moet geloven dat je een vrije wil hebt, maar verstandelijk moet aannemen dat dat wellicht niet zo is

Toegevoegd na 4 minuten:
Wat dacht je van KARMA in de Oosterse filosofie
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toen ik deze vraag stelde, dacht had ik het gevoel dat ik gestuurd werd. Niet alleen door anderen, de maatschappij. Maar andere factoren, jij noemt dit karma of predestinatie.
Iets wat ik moet doen, waar ik naar gestuurd wordt. Jouw antwoord sluit het beste aan bij dit gevoel.

Andere antwoorden (14)

Marionetten kan niet: van wie?
Vrije wil kan ook niet: je wil ontstaat door hoe je bent opgegroeid en wat je hebt meegemaakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb 70 jaar geleden alle touwtjes doorgeknipt en doe nu alles zoals ik denk dat het moet! Maar dat is ook nog wel eens fout.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deels worden de meeste mensen geleefd door de maatschappij. Je wordt geacht mee te doen met de maatschappij door deel te nemen aan het arbeidsproces. Werk je niet dan is er sollicitatieplicht. En ja, de huur en het eten moet betaald. In die zin moet je mee en wordt je deels geleefd. Zeggen ik werk niet, wordt moeilijker gemaakt. Toch kun je veel doen en laten in dit land. Er is vrijheid van meningsuiting (zolang die niet discriminerend is), je bent vrij om te gaan en staan waar je wilt, als jij je belasting maar afdraagt en je rekeningen betaalt.
Dus: Binnen de kaders is er heel veel vrijheid mogelijk
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wij zijn geen marionetten EN we hebben geen vrije wil...

Vrije wil is een contradictie...

Heb je een vrije wil om te leven? Heb je een vrije wil om een fout te maken?

Ja dat kan zeggen sommigen, maar is dat echt zo?

Vrije wil bestaat ten ene male niet...

Toegevoegd na 7 minuten:
Als er iets is wat niet vrij is dan is dat wel zogenaamde vrije il...

Ga maar naar een TBS-kliniek en vraag daar maar eens of ze kunnen stoppen met dat willen doen of willen hebben dat hen in de kliniek gebracht heeft?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lees een iets van Theodore Dalrymple om te zien hoe mensen hun vrije wil kunne nmisbruiken onder het mom van ´ja maar ik kan niet anders´. B*llsh*t gewoon.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Marleen dank je wel voor je bijdrage...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Theodore Dalrymple lijkt de wijsheid wel in pacht te hebben.
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou, heeft heeft in elk geval een paar interessante inzichten. Hij slaat de plank ook hier en daar gerust wel mis, hoor, maar hij is het lezen zeker waard.
wij zijn marionetten van onze mind... een gedacht komt op (of komt het oor binnen)... en hopla de mens reageert onmiddellijk met een ander gedachte of een aktie of een emotie...

en vrije wil?... die hebben we al helemaal niet... we willen wel heel veel, maar we zijn niet vrij (zie beschrijving van de marionetten) en met al dat willen kunnen we helemaal niet zoveel beginnen...
als je het toevallig zo wil hebben zoals het leven zich aandient, dan gaat het nog wel, maar o wee... als het leven anders gaat dan we willen... dan heb je meteen de marionetten aan het dansen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
heb jij ervoor gekozen om deze vraag te stellen, of iemand anders?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sommige mensen kunnen zich gedragen als een marionet ,en durven door dominantie van andere niet vrij te zijn of een mening te geven.Er zijn ook mensen die durven die patronen te door breken en durven wel te zeggen wat ze vinden en te doen wat zij willen,dan zijn het geen marionetten meer.Bevrijd uit een beperkte dominante opgelegde situatie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Laat ik het zo zeggen: Wij hebben de mogelijkheid tot het ontwikkelen van een vrije wil.
Helaas is niet iedereen daartoe in staat en bestaan er inderdaad mensen die fungeren als marionetten voor een ander. Denk bijvoorbeeld aan gehersenspoelde leden van een sekte. Of vrouwen die bij hun partner die ze mishandelt blijven omdat hij haar wijs heeft gemaakt dat ze zonder hem niets waard is.
Ja, wij hebben de mogelijkheid tot een vrije wil, er zijn helaas altijd mensen die deze vrije wil proberen te beknotten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Strikt vrije wil zonder opgelegde druk van buitenaf bestaat niet.We hebben wel keuzemogelijkheden.
Ik ben het eens met wat Daniel C.Dennet hierover denkt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
We hebben allemaal een vrije wil. Ookal zullen er altijd omstandigheden zijn waarin je DENKT een bepaalde keuze niet te KUNNEN maken om diverse redenen, toch heb je altijd de vrije wil om een bepaalde keus ergens voor te maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een introvert kan willen dat hij een extravert wordt tot hij een ons weegt.
Wij willen alleen wat ons drijft, maar we hebben geen idee wat dat is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben er van overtuigd dat wij een wil hebben, die we wel of niet in vrijheid kunnen 'gebruiken'.

Dat wil niet zeggen dat er voor mij geen blauwdruk (dingen die in mijn leven 'vastliggen') zou bestaan. In dit plan heb ik enigszins een vrijheid van keuze en handelen.

Wanneer iemand zich een marionet voelt heeft hij zijn vrije wil afgegeven aan een ander. Deze ander bepaalt nu hoe hij moet leven. Hoe het ook zij, ook dit is een levensles die geleerd en begrepen moet worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op het moment dat de wil er is (naar voren treed), is de vrijheid weg.
En als we al marionetten zijn, dan zijn we (denk ik) zelf de poppenspeler.

Of we vrij kunnen kiezen? Achteraf lijkt het vaak dat er geen andere keuze mogelijk was, als je alles weer meerekent heb je zo'n gevoel van "het kon eigenlijk ook niet anders".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vaak wordt er bij het denken van vrije wil vs. determinisme een fundamenteel verschil is tussen het beide. Dat wil zeggen dat je geen vrije wil hebt als je bent gedetermineerd en omgekeerd. Het is of het een of het ander. Echter niet alle denkers over dit probleem zien hier een fundamenteel verschil tussen. De bekende filosoof Danniel Dennett is van mening dat je beide kan hebben zonder een tegenspraak. Volgens hem heb je vrije wil als je niet van buitenaf wordt gecontroleerd om keuzes te kunnen maken. Kortom als er een macht is van buitenaf die er voor zorgt dat je geen keuzes kan maken heb je geen vrije wil. Maar dat hebben we niet we hebben namelijk wel de mogelijkheid om die keuzes te maken. Als jij voor iets wil kiezen dan heb jij de mogelijkheid. Als je zo bedraad bent dat je automatisch al een beslissing daar in maakt wil dat niet zeggen dat je hierin niet vrij bent. Kortom we hebben vrije wil en we kunnen daarin best gedetermineerd in onze gedachte zijn. Die vraag staat los van elkaar. Het gaat er om dat je niet van buitenaf wordt beperkt in je keuze mogelijkheid.