Klopt de zin "je hebt nog veel te leren"?

De zin zegt natuurlijk dat je nog veel te leren hebt maar de persoon die deze zin zegt kan nooit weten hoeveel de geadresseerde moet leren. Daarom zou je kunnen stellen dat de persoon van de zin al klaar is met leren. Uit zijn ervaring zou hij dan kunnen concluderen dat de geadresseerde nog veel moet leren omdat hij overzicht heeft over alle niveau's. Aan de andere kant, de persoon van de zin kan nooit klaar zijn met leren. Hij zou dan alle kennis bezitten wat vrijwel onmogelijk is als we het hebben over een normaal wezen, geen hogere macht dus. Alhoewel iemand wel op een bepaald kennisniveau kan zitten dat hij het kennisniveau van de geadresseerde kan inschatten en daarmee zichzelf kan vergelijken. Daaruit zal hij dan kunnen zien hoeveel de persoon nog kan leren maar dan is de vraag misschien weet de persoon van de zin niet dat hij al op het maximale niveau zit. Dan zou hij nooit een juist antwoord kunnen geven want hij zal rekenen houden met het feit dat hij zelf ook niet alles weet. Het is extreem lastig want dan weet de persoon niet alles toch? Als hij alles weet dan moet hij weten dat hij alles weet dan zou hij dus deze vraag kunnen beantwoorden. Het grappige is juist dat deze persoon weer is uitgeleerd.

Iemand antwoord op deze vraag?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Filosofie
1.5K

Antwoorden (2)

Ten eerste zegt 'veel' niets over hoeveel en ook niet dat degene die de zin zegt al 'alles' weet. Wel meer dan de ander. Ook zegt deze zin niets over dat je van 'alles' nog 'veel' moet leren maar van een bepaald onderwerp waar het gesprek over gaat.

Degene die het zegt weet dus wel meer over dat onderwerp maar heeft niet perse overzicht over alle niveau's van dat onderwerp want het kan best zijn dat hij ook nog niet alles weet maar dus wel meer.

Hij pretendeert dus ook niet dat hij alle kennis al heeft en klaar is met leren, zeker niet over alle andere onderwerpen die er zijn.

Je gaat verder over niet weten dat hij al op het maximale niveau zit: dat is niet van toepassing omdat hij echt alleen maar zegt dat de ander nog 'veel' te leren heeft maar niet zegt 'hoeveel'. Dus hij hoeft geen 'juist antwoord' te geven.

Tenslotte: je eind wordt te vaag maar het bovenstaande was al genoeg filosofie van mijn kant.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hebt nog veel te leren is geen vraag maar een vaststelling en volgt altijd op bijv een gesprek over een onderwerp waar de ander blijk geeft nog niet alles over dat onderwerp te weten. Vaak gaat het ook over een stukje levenservaring. Ja natuurlijk is dit een mening maar waarom zegt het niets over het onderwerp?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is niet zo dat als ik jou morgen op straat tegenkom en jou verder dus niet ken ik kan zeggen: hee jij hebt nog veel te leren. Nee, je gebruikt die zin nadat je iets met iemand hebt meegemaakt en waar die persoon, in jouw ogen, iets heeft gedaan of gezegd waaruit blijkt dat die niet zoveel over iets bepaalds (!) weet als degene die deze zin gebruikt.
In feite wordt met die uitspraak beweerd dat de toegesprokene zoveel minder weet over het besproken onderwerp dan diegene die de uitspraak doet, dat het nutteloos is om het gesprek verder af te maken.

Het is een minachting van de gesprekspartner en een zeer kwetsende.

Diegene die de uitspraak doet, beweert van de materie veel af te weten. Hij beweert niet dat hij alles weet, alleen dat hij meer weet dan zijn gesprekspartner.

Hoewel kwetsend, de zin is alsdan juist.