Wat betekend spel/creativiteit/kunst voor de menselijke ontwikkeling?

Hoe langer ik erover nadenk, hoe lastiger het word om er een antwoord aan te geven dat echt valide is... is er een waarheid over deze vraag? Er bestaan erg veel meningen over, met de kennis van nu en al duizenden jaren geleden.

Deze vragen kunnen mogelijk helpen bij het nadenken over deze vraag...

Onderscheiden mensen zich bijvoorbeeld van dieren door spel, creativiteit en kunst?
Is iets natekenen creatief?
Is er een verband tussen de ontwikkeling van mensen, en de mensheid, en creativiteit?
Wat is spel? Als je tegen iemand liegt, speel je dan? Is het nemen van risico's spel?
Ben je creatief à kunstzinnig bezig als je een nieuwe stropdas uitkiest?
Zijn kunst/creativiteit/spel in de huidige (Westerse) wereld nog belangrijk? Zelfs meer, minder dan vroeger of dan het in de toekomst zal zijn?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Filosofie

Antwoorden (5)

Kunst, creativiteit en spel brengt mensen bij elkaar.
Het zorgt voor verrijking van de maatschappij en het individu. Zonder creativiteit of beperking van kunst en spel zal de mens afstompen en zich minder goed ontwikkelen.

Alles wat we vanuit onze vrije wil doen kun je kunst, creativiteit of spel noemen. Het is maar in welke context je het zet.

De mens onderscheidt zich op dit gebied van dieren. Doordat wij een bewustzijn hebben kunnen wij onze hersenen creatiever gebruiken dan dieren.

Kinderen die in creativiteit worden gestimuleerd zijn beter in staat om hun talenten te ontwikkelen.

De geschiedenis toont weer eens aan dat het creatieve geesten waren die de wereld iets hebben nagelaten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ff advocaat v/d duivel @ Loenie?:
De overgrote meerderheid van alle mensen die ooit bestaan hebben, staan niet te boek als zeer creatief (staan überhaupt niet te boek; wat weten we nu helemaal van Harmen Janszoon uit Leiden, 1629; laat staan van de mensen die nog met Ötzi geknikkerd hebben?). Dus voor de ontwikkeling van de mensheid als geheel, kun je je afvragen of creativiteit wel zo belangrijk is. Antropologisch gezien rammelt de stelling "creativiteit = betere ontwikkeling" dus nogal.

Niettemin, blijkt uit verschillende Amerikaanse studies dat mensen die creativiteit belangrijk maken in hun eigen leven, vaak langer leven en meer genieten van wat hun leven hen brengt. Dus, sociaal-psychologisch lijkt creativiteit wel degelijk van invloed te zijn op positieve ontwikkeling!

Toegevoegd na 19 uur:
@MarieAnne:
Het is in ieder geval wetenschappelijk onderzoek dat in bepaalde kringen vrij populair is!!! ;-)

Maar serieus: het is geen Brainiac of zo, er zijn daadwerkelijk wetenschappelijke afspraken en gefundeerde ideeën over wat creativiteit is en hoe het invloed heeft (zgn. 'sensitizing concepts', wat zoveel betekent als: "we kunnen er geen cijfer op plakken, maar we weten met z'n allen wel vrij precies wat we bedoelen en welke kenmerken / effecten het heeft"). zulke 'softe' meetvormen vind je overal in de wetenschap, maar vooral in de sociale wetenschap is het aan de orde van de dag om ze te gebruiken - veel sociale kenmerken en vraagstukken kun je immers niet kwantificeren.
Amabile wordt (of ik moet zeggen: toen ik er zo'n 10 aar geleden rondliep, WERD) veel gebruikt bij het vormgeven van sociologisch, andragologisch, sociaal-psychologisch en onderwijskundig onderzoek.

Je kunt je, op een hoger plan, natuurlijk afvragen hoe wetenschappelijk (dit soort) wetenschap is, maar dat geldt niet alleen voor sensitizing concepts of sociale wetenschap; ook het feit dat 1 + 1 = 2 is 'slechts een afspraak onderling' ... Misschien iets voor een andere discussie elders?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel veel, omdat zonder creativiteit is het erg saai. Je hebt creatieve denkers en doeners. Op jonge leeftijd kun je een kind al stimuleren om allerlei spelletjes te doen. Het creatief denken van kinderen is soms zo overtreffend dat je bijna hardop denkt "als dat geen acteertalent is", dan weet ik het niet meer...

Spel en kunst is op zich al een ontwikkeling die creativiteit op latere leeftijd heel erg kan beinvloeden, in veel beroepen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je dat puur biologisch en antropologisch bekijkt dan zou ik zeggen dat alle hoger gewervelden, vogels ook dus, een soort speelsheid en creativiteit bezitten om hun overleving mogelijk te maken;
Bij de mens is deze creativiteit een vaardigheid op zich geworden, niet meer gelinkt aan overleven.
Mensen die deze creativiteit benutten zijn vaak een afleiding voor andere mensen die minder creatief zijn.
Creativiteit maakt gelukkig omdat het uit jezelf komt.Sommige mensen wiens vrijheid ontnomen is slagen er toch nog in gelukkig te zijn en te overleven in zeer penibele omstandigheden door creatief te denken en/of te handelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een antwoord in drie delen:

Het spel is van wezenlijk belang voor de ontwikkeling van de individuele mens, omdat in het spel geleerd kan worden hoe dingen werken. Voor de ontwikkeling van de mensheid is het spel op dezelfde manier van belang als een manier om verworven kennis door te geven (ik denk dat spel één van de vroegste onderwijsvormen is).

Creativiteit is van wezenlijk belang voor de menselijke ontwikkeling. Zonder creativiteit zou er nooit iets nieuws bedacht worden, er zou geen (technische) vooruitgang zijn.

Kunst is de moeilijkste. Kunst is een manier om de werkelijkheid te representeren, om op een andere dan directe manier iets te zeggen over de wereld om ons heen.
Kunst helpt ons om anders te leren kijken, wat de creativiteit ondersteunt en stimuleert.