Moet je als manager je principes kunnen loslaten?

Persoonlijk heb ik veel moeite met dingen doen waar ik principieel niet achter sta. Als manager binnen een bedrijf zul je je af en toe moeten neerleggen bij het feit dat het bedrijf je vraagt om besluiten tot uitvoering te brengen die indruisen tegen je persoonlijke principes. Dit is de hoofdreden waarom ik geen management functie kan accepteren. Toch zijn er vele mensen die wel een managementfunctie uitvoeren. Zetten die hun principes opzij voor hun persoonlijke carrière of zit dat anders in elkaar? En hoe kunnen ze dat aan zichzelf verantwoorden?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Filosofie
2.8K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik doel eigenlijk op allerlei akties, groot en klein, waar je zelf niet achter staat. Concreet klein voorbeeldje; er wordt van je gevraagd een informatief document te onderhouden, waarvan je weet dat de doelgroep het niet zal lezen en/of inhoudelijk accepteren. Je moet dus tijd en energie stoppen in iets waarvan je weet dat het geen enkel effect zal hebben en dus indruist tegen je principe om je energie niet te verkwisten aan zinloze acties. Toch vraag je een medewerker van je afdeling om hier tijd aan te spenderen.

Het beste antwoord

Elke persoon heeft zijn eigen principes waar hij zich aan blijft vasthouden.

Voor een manager is dit niet anders. Toch zal ook hij hoogstwaarschijnlijk een paar keer in zijn leven op momenten komen waarop hij van hogerhand opdrachten krijgt om uit te voeren.

Ik denk dat een goede manager toch vaak een heel plaatje probeert te houden. Het werkproces, maar ook het bedrijf als geheel.
Een goede manager voert de opdrachten uit van besluitvormers, maar met zijn eigen persoonlijke inbreng. Dus zo veel mogelijk volgens zijn principes. Daar is hij immers voor aangesteld. Als het einddoel maar behaald wordt.

Er zijn vele wegen die naar Rome leiden. Rome is het besluit van het bedrijf. De manager mag vaak de weg bepalen.

Of jouw principes hetzelfde is als die van jouw manager, dat weet je niet, tenzij je dat vraagt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ik spreek even voor mezelf: mijnmanager laat zonder moeite al zijn eigen principes varen sinds we zijn overgenomen door een groot amerikaans bedrijf.. hij moet wel anders kost het zijn eigen kop.. nu hebben we ipv een goed bevriende manager bij wij alles kwijt konden, een keiharde bikkel tegenover ons die alleen maar cijfers en resultaten eist en het prettig werken haast onmogelijk maakt.. demotiverend en zeer ergelijk.. de sfeer en gemoedelijkheid zijn verdwenen van goed management is geen sprake meer.. collega's worden opgejut tegenover elkaar en vriendschappen gaan ten onder...mensen gaan en komen u aan de lopende band..
En eigenlijk twijfel ik er niet aan of dit gebeurt zo bij heel veel bedrijven..
:-(
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is helaas ook mijn indruk. Eigen kop gaat dus boven eigen principes bij veel managers. Dwarsliggers krijgen een eigen "parkeerplaats" ;-)
Als manager zal je idd zaken moeten kunnen volbrengen die in druisen tegen je gevoel. Soms zal het grote goed boven je persoonlijk gewin staan. Als je dat niet wilt of kunt, kan je beter voor jezelf beginnen en jij zelf baas bent
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In principe zijn principes ervoor om principieel aan gehouden te worden.
Nou ben ik iemand die sommige principes errug strikt neem, en dus daar nogal eens mee in de knoop kom.

Maar wat mij betreft zijn principes ervoor om niet van af te wijken. Anders zijn het geen principes meer, als er van af te wijken is.
En inderdaad, sommige zaken zijn dan niet te doen.
Zoals een moslim, of vegetariër geen varken wil eten, hoe lekker het eten misschien ook ruikt, als er een flintertje varken door zit, zal die het niet eten.
Om nou voor je eigen zwakte, voordeel, carrière of wat dan ook een principe aan de kant te zetten... dat vind ik zwak.

Toegevoegd na 7 uur:
Wat je voorbeeld betreft, denk ik dat die managers die wel de functie accepteren, dat die andere principes hebben dan jij. En dat is waarom zij de dingen doen zoals ze doen. Wel lastig antwoorden als het voorbeeld niet concreet is, maar ik denk echt dat zij niet jouw principes delen. Op z'n minst hebben ze die aangepast naar hun eigen ideeën zodat ze hun zin toch konden doorvoeren, oftewel, die managementfunctie uitvoeren.

Als mijn principe zou zijn dat ik tegen abortus ben, maar ik maak een uitzondering voor mezelf, en beweer: "ja, maar in míjn geval kan ik echt niet anders hoor, maar verder vind ik abortus moord en kan dus niet"
kijk, dát kan natuurlijk niet.
principes zijn er om te houden, pas je ze aan, dan krijg je wat nieuws, en is dus het eerdere principe volledig onderuit gehaald.
En ja, men zet nogal eens de principes opzij, en verantwoorden dit aan zichzelf door te zeggen: "ja maar déze situatie is zo anders" of "ja maar, dít is een uitzondering" enz. enz.

En gaat volgens mij niet alleen zo in managementfuncties, maar in werkelijk álle functies die een mens hebben kan.

En wie zich zeer bewust aan z'n principes vasthoudt, wordt afgedaan als rigide.

http://synoniemen.net/index.php?zoekterm=rigide
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een goeie manager kan al zijn principes aan de kant zetten en over lijken gaan. Dat is 'managen', zorgen dat het gebeurt en niemand vraagt aan je om morele afwegingen te maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je bent of manager of je hebt principes, het is of of... Het is net als een ambtenaar, je doet gewoon wat een ander je opdraagt... We kennen dat uit de geschiedenis, wir haben es nicht gewußt...
Ze verantwoorden iets aan zichzelf, ze doen gewoon wat hen opgedragen wordt... Denk je dat een deurwaarder principes heeft? Denk je dat een politieagent principes heeft?
Ga zo maar door...
Als manager moet je geen principes hebben, dat helpt zeer bij de sollicitatie, daar moet je kunnen laten zien dat je geen principes hebt, dan huren ze je snel in...