Waarnaar verwijst een mens eigenlijk als hij "IK" zegt?

Heeft elk mens maar 1 identiteit of zijn er meerdere? en ALS er meerdere zijn, aan welke refereert hij/zij dan bij het woord "IK"

Toegevoegd na 1 dag:
Bedankt voor jullie antwoorden tot nu toe.. maar "ik" ben er nog niet helemaal uit. Ligt aan mijn vraagstelling.. niet aan jullie antwoorden. Dus als extra toevoeging:

"ik" is in mijn geval moeder, vriendin, minnares, echtgenote, collega, leidinggevende, buurvrouw, etc.... " ik" ben zoveel... en iedereen kijkt weer anders naar mijn "ik" wat maakt IK nou IK ..

Is er een soort basis die ze allemaal gemeen hebben ... en noemen we die basis dan "ik" als we aan ons zelf refereren?
Is het een optelsom van alle bovengenoemde "ikken" en meer?
Of is "ik" gebonden aan de rol die "ik" op dat moment heeft?.. en heeft mijn "ik" dus verschillende identiteiten..

Is het ziel? geest? karakter? .... wat/ wie is het "ik" ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Filosofie
1.5K

Het beste antwoord

Ik is gewoonweg jou ziel, en wie je als persoon bent voor anderen is verschillend, je dochter dan ben je haar moeder en naast wie je woont noemt je buurvrouw. Dat is gewoon hoe anderen jou zien of wat je voor hun bent en dat heeft volgens mij niet met ik te maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik vind m geweldig! echt! Anderen spreken mij dus aan vanuit het beeld dat ze van me hebben. Maar dat is niet per definitie degene die ik ben..ik reageer, en het liefst vanuit m'n ziel want dat is, in mijn waarheid, m'n ware kern.. Helaas lukt me dat niet altijd.. en dat maakt t verwarrend.. Loveya.. je hebt m heel bondig en helder voor me samengevat. DANK JE WEL!

Andere antwoorden (9)

Uiteraard naar zichzelf. Maak het nu niet ingewikkelder dan het al is!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
rebecca
14 jaar geleden
precies
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
en wie of wat is dan " zichzelf" sorry, maar hij staat niet voor niets onder de categorie filosofie.. :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Naar zijn "zelfbeeld".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
aah, ok, kijk, daar kan ik al meer mee.. bedankt!
rose
14 jaar geleden
En als iemand nou zegt "Ik wil mijzelf beter leren kennen" verwijst hij dan met 'ik' niet naar iets dat niet overeenkomt met zijn zelfbeeld? Hij wil immers zijn zelfbeeld verbeteren, beter doen overeenkomen met 'ik'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hij verwijst naar de ik zoals hij die op dat moment kent en niet naar de ik ,die hij hoopt t worden.
rose
14 jaar geleden
Oh, dus ik en mijzelf zijn twee verschillende dingen. Nou begrijp ik het.
Rondom z'n 3e levensjaar leert een mensenkind, dat het een 'ik' is, tegelijk met de fase dat er op alles wat je vraagt 'néé' geantwoord wordt. Het heeft dan ontdekt, dat 'ik' een eigen willetje heb, en een uniek wezen ben. En dat blijft zo, al voelen we ons in een groep óók wel fijn, vooral in onze puberteit - we blijven sociale 'kudde'-diertjes, maar wél met een sterk gevoel van 'eigen' identiteit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met 'ik' verwijzen de meeste mensen naar datgene wat zij als zichzelf ervaren.
14 jaar geleden
Ik, mezelf en mij...

En wie dat is, daar moet je zelf achter komen..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je niet bewust leeft dan is het IK het ego.Leef je wat meer bewuster dan wordt steeds meer de vraag gesteld wat ben Ik en wie ben IK.
En op een gegeven moment ben je er in ene van bewust dat IK (het ego) maar een onderdaan ben van het geheel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wij noemen ik wat wij als onze geest en ons lichaam beschouwen. Voor het gemak gaan we er meestal aan voorbij dat we niet altijd hetzelfde zijn. Ik ben lang niet dezelfde als de ik van 50 jaar geleden maar die noem ik ook gewoon ik en als ik helemaal seniel word heb ik het nog steeds over ik alsof het dezelfde is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik moet altijd denken aan die in elkaar vallende russische poppetjes .. van klein naar groot.. ken je die? babuska's heten die geloof ik. re.. niet dezelfde als 50 jr geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, ik ken ze. Zo kun je het ook bekijken.
volgens mij verwijst hij naar zichzelf in de meeste situaties.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik is het zelfbewustzijn, het inzicht dat je als individu bestaat. Voor zover we weten hebben weinig andere dieren dat, en dan ook maar een beetje. Zie ook het antwoord van Nieusgierig. Jung noemt dat het persoonlijke bewustzijn, Freud het superego.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Naar het eigen innerlijke ego