Poe ja, is er genoeg geluk voor iedereen?
De waarheid is zoals vaker met (filosofische) vragen te vinden tussen alle antwoorden die iedereen geeft. De een gaat uit van het Amerikaanse principe, je haalt alleen geluk uit jezelf, geluk is een keuze en persoonlijk.
Dan zou er genoeg zijn, als iedereen maar genoeg bij zichzelf zoekt.
Het omgekeerde is net zo (niet) waar. Als ik heel sjagrijnig de stad in fiets en ondanks mijn sjagrijnige tronie, zegt iemand mij heel vriendelijk goeiedag, dan kan ik ineens heel blij worden. 'Fijn dat er mensen zijn'.
Verschrikkelijke dingen die ons overkomen (bijv. overlijden v.e. naaste/honger) kan/moet je voor een deel zelf oplossen.
Anders krijgen we een fatalistische samenleving, maar als je in een samenleving leeft, waar iedereen jouw verdriet/woede/onmacht beantwoord met onbegrip 'los jij je eigen problemen maar op' wat is dan de reden om nog in een samenleving of in het leven te geloven?
Deze ellende slaat op de samenleving terug en zal zich uitspreiden.
Ik geloof dat er genoeg geluk is voor iedereen, maar dat werkt alleen als er een symbiose van eigen kracht in combinatie met een 'we gaan samen de problemen aan' ontstaat.
(echt samen is ook de problemen aangaan die minder goed uitkomen, sommigen zien Wilders als probleem, sommigen zien allochtonen als probleem; de echte oplossing kan alleen komen als die twee uitersten ondanks/dankzij een tussengroep elkander leren verstaan)