Even geknipt uit Wikipedia:

In 1523 maakte Erasmus een catalogus van al zijn tot dan toe verschenen werken. Hij maakte een driedeling:
1.de culturele vorming inclusief taal: onder andere de Colloquia (gesprekken), de Adagia (spreekwoorden) en zijn eigen brieven
2.de ethische vorming: onder andere de Lof der Zotheid
3.de godsdienstige vorming: onder andere het Enchiridion (handboek voor een christen)

Erasmus is vooral bekend gebleven door de Lof der Zotheid en het Enchiridion waarin hij zijn ideeën over wat christendom werkelijk voor de mens zou moeten betekenen uiteenzet. De Lof der Zotheid is een satire op allerlei misstanden van zijn tijd, waarin hij de allegorische Zotheid allerlei dingen laat zeggen, die hij zelf - van de Kerk - eigenlijk niet mocht zeggen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Desiderius_Erasmus
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Desiderius Erasmus (ca.1466-1536) ageerde tegen dogma, ritueel en ‘de façade van valse vroomheid’ in de katholieke kerk. Stond als humanist voor de ontwikkeling van het individu en combineerde dat met christelijke filosofie. Hij werd daarmee grondlegger van het Noord-Europese christelijke humanisme, en bereidde de weg naar de Reformatie voor.

De kern van Erasmus’ christelijke filosofie was dat iedereen persoonlijk zijn of haar leven moest inrichten naar het leven van Christus. Daartoe moest rechtstreeks contact worden gezocht met Christus, en afstand worden gedaan van zogenaamde valse vroomheid. Met dit laatste bedoelde hij de beelden, heiligencultus, pelgrimages, ceremonieën en sacramenten van de katholieke kerk. Interessant onderdeel van zijn filosofie vormde de idealisering van het geletterde individu, dat zelf verantwoordelijk was voor het vinden van Christus. Dit betekende dat rang en stand in de kerkelijke hiërarchie geen heiligheid of redding konden schenken.

Volgens Erasmus lag het hoogste gezag van het uitleggen van de Bijbel bij de humanistische geleerde en daarmee eigende hij zich het gezag van de paus, de theologische universiteiten en dat van de kerk toe. Hij beschouwde het christelijk heil als een persoonlijke keuze en beroofde daarmee de kerkelijke leer en de sacramenten van hun betekenis. Door velen, zowel voorstanders als tegenstanders werd hij dan ook gezien als een van de grondleggers van de Reformatie.