hoeveel hersens heeft een octopus

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
6.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (4)

Een octopus heeft hoogst complex zenuwstelsel, slechts een deel van wat in zijn gelokaliseerd is hersenen. Tweederden van octopus neuronen worden gevonden in de zenuwkoorden van zijn wapens, die een opmerkelijke hoeveelheid autonomie hebben. De wapens van de octopus tonen een grote verscheidenheid van complex reflex acties die zich op minstens drie verschillende niveaus van het zenuwstelsel voordoen. Sommige octopussen, zoals Mimische Octopus, hun wapens op manieren zal bewegen die de bewegingen van andere nastreven overzeese schepselen.

er word over hersenen gesproken niet over hoeveel
een octopus heeft wel 3 harten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oftewel een octopus heeft een groot hart :P Hmm, Octo van Spongebob niet echt.. :S Sorry offtopic..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vertalen is ook een vak ;p
Dit vond ik op www.scholieren.com
Van alle weekdieren is de inktvis het meest ontwikkeld. Ze hebben een grote hersenmassa met enorme concentratie zenuwcellen. Hun intelligentie is nodig bij het vangen van hun prooi. Hun wapens zijn de met zuignappen voorziene tentakels. De octopus omarmt zijn prooi met alle acht tentakels en houdt hem klemvast met behulp van de zuignappen. Tienarmige inktvissen hebben een paar vangarmen waarmee ze de prooi vastgrijpen. Maar zelf moeten de inktvissen ook op hun hoede zijn. Reuzeninktvissen zijn een lekkernij voor petbissen. Vaak volgt ertussen beide soorten een hevig gevecht. Hoewel de potvis meestal wint zal hij ook zeker zwaar gewond zijn. De zuignappen drukken op zijn dikke huid zijn daar tastbare bewijzen van. Als er gevaar dreigt, kunnen inktvissen via de anus een zwarte vloeistof uitstoten. Ze maken zichzelf daardoor onzichtbaar en kunnen op de vlucht slaan. Het is deze zwart vloeistof waaraan het dier hun naam aan te danken heeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
octopussen zijn enorm intelligent.
sommige octopussen maken gebruik van gereedschap: zo slepen ze een lege kokosnoot mee, om zich in geval van gevaar in te verschuilen, of om als schild te gebruiken.
ook heb ik gelezen over een octopus die het dopje van flesjes af weet te draaien om bij de inhoud te komen.
Rieneke1
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat kunnen ze zeker leren. Heel knap, want een chimp vind dat nog best moeilijk. En ook plannen, vooral om te ontsnappen.
Alle leuke en interessante antwoorden ten spijt; Ik ben van mening dat je bij een octopus niet kunt spreken van hersenen. Als je hersenen definieert als het zenuwweefsel in het hoofd, dan hebben ze natuurlijk wel zenuwophopingen in de kop. Maar ook in de tentakels!

Alle weekdieren hebben o.a. zenuwophopingen in het hoofd. Die worden echter ganglia genoemd. Slakken hebben bijvoorbeeld meerdere ganglia in de kop, verbonden met zenuwbanen. Een octopus heeft zeer veel ganglia die ook dicht bij elkaar liggen. Zo dicht dat het een grote massa lijkt, maar niet te vergelijken met de hersenstructuur van zoogdieren.

Het begrip hersenen is eigenlijk toebehouden aan gewervelde dieren. Hierbij kan je nog onderscheid maken tussen lagere gewervelden (in de zin van eenvoudiger cq eerder in de evolutie ontstaan) en hogere gewervelden (complexer, later ontstaan in de evolutie). De hersenstructuren die daarbij worden onderscheiden zijn de kleine - midden- en grote hersenen en bij zoogdieren is het buitenste deel (de neocortex) zo groot dat deze over de andere hersengebieden heen ligt.

De fout die je al snel maakt is dat eenvoudigere dieren zoals weekdieren minder hersenen hebben. In feite is de evolutie van weekdieren anders gegaan. Met de ganglia kan een octopus ontzettend veel. Het is bekend dat octopussen intelligent zijn, gezichten kunnen onthouden en herkennen, emoties hebben (tot op zeker niveau) en als je kijkt naar de ogen, dan lijken die op die van zoogdieren, terwijl de evolutie heel anders is gegaan. Alsof hetzelfde apparaat op verschillende manieren is uitgevonden.

Ik heb geen idee hoeveel ganglia een octopus heeft (dat zijn er denk ik heel erg veel), maar van hersenen zou ik niet willen spreken, dus mijn antwoord is geen.

Toegevoegd na 8 minuten:
NB. Ik zeg dat alle weekdieren o.a. zenuwophopingen in het hoofd hebben. Dat is niet helemaal juist, er zijn ook wel weekdieren zonder hoofd ;o) Maar ze bezitten wel een zenuwstelsel dat bestaat uit ganglia. Meestal niet echt een duidelijk centraal zenuwstelsel.

Toegevoegd na 1 dag:
Er zijn twee lobbige structuren (linker- en rechterdeel) zichtbaar in de kop, die zijn verbonden met zenuwweefsel naar o.a. de ogen. Zoiets doet al snel aan "hersenen"denken. Deze twee lobben worden gebruikt voor visuele informatie. Rond de slokdarm zitten ook nog 3 lobben (buccaal, inferior frontaal, superior frontaal). Als alle lobben worden verwijderd gaat de inktvis niet direct dood, maar kan niet eten en zien.