Een schelp is eigenlijk een skelet van een weekdier. Anders dan bij ons zit het skelet bij weekdieren niet in het lichaam, maar eromheen.

De schelp bestaat voor een groot deel uit kalk (net als onze botten). Die kalk haalt het weekdier uit het water of uit het voedsel. De kalk wordt door een laag levend weefsel (de mantel) afgescheiden. De randen van de schelp groeien met het weekdier mee.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Deze worden door weekdieren aangemaakt als bescherming
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De schelp (of bij slakken ook wel het 'slakkenhuis') is een uit kalk (calciet en/of aragoniet) en andere mineralen bestaand (meestal) uitwendig skelet, dat door een weekdier (stam der Mollusca) wordt aangemaakt
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
en hoe kunnen ze het land oplopen? :O
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De schelp (of bij slakken ook wel het 'slakkenhuis') is een uit kalk (calciet en/of aragoniet) en andere mineralen bestaand (meestal) uitwendig skelet, dat door een weekdier (stam der Mollusca) wordt aangemaakt.

De schelp verleent het dier stevigheid, en beschermt het dier tegen uitwendige invloeden zoals predatie, kwetsuren, uitdroging, etc. De schelp groeit tijdens het leven met het weekdier mee.