Waarom hebben zonneplanten kleinere bladeren dan schaduwplanten?

Schaduwplanten hebben een lage behoefte aan licht, dus zijn hun bladeren groter. Zodat ze terwijl ze in het donker leven, dan alsnog een beetje licht kunnen opvangen dat nodig is voor fotosynthese. Dus hebben zij grote, dunne bladeren. Zonneplanten hebben een grote behoefte aan licht, maar waarom zijn hun bladeren dan juist klein? Als ze toch een grote behoefte aan licht hebben, kunnen ze dan niet beter grote bladeren hebben zodat ze erg veel zonlicht opvangen voor fotosynthese?
Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Biologie
10.4K
tinus1969
8 jaar geleden
Eigenlijk is je vraga.stelling verkeerd om: Je schrijft: 'Schaduwplanten hebben een lage behoefte aan licht, dus zijn hun bladeren groter.' Maar eigenlijk zijn hun bladeren groter (meer vierkante meter blad oppervlak), waardoor ze meer licht kunnen opvangen, en dus kunnen leven met lagere lichtsterktes (minder energie per vierkante meter bladoppervlak).

Antwoorden (3)

De lichtintensiteit van ongefilterde zonnestraling is circa 100 x sterker dan die, welke in een bos op de bodem valt. Er is dus inderdaad een geweldig verschil in intensiteit, waardoor ' volle zon' planten eerder kenmerken vertonen waardoor ze tegen te veel zonlicht beschermd worden. Het mooist komt dit tot uitdrukking in hooggebergteplanten, die in hun bladeren veelal rode kleurstoffen hebben die als taak hebben het enorm felle zonlicht enigszins te temperen. Dus het verschil in bladoppervlak, zelfs al zou dit een factor 20 zijn, weegt niet op tegen het gigantisch verschil in intensiteit van de opgevangen zonnestraling. Het fascinerende is juist dat op de bosbodem (of vlak daarboven) planten in staat zijn met een minimale hoeveelheid zonlicht toch te kunnen groeien.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De omvang van de bladeren hangt samen met de hoeveelheid bladgroen die een plant nodig heeft om door middel van fotosynthese in de eigen energiebehoefte te voorzien. Zonneplanten vangen meer licht en hebben dus kleinere bladeren nodig. Schaduwplanten hebben niet zo zeer minder energie dus minder licht nodig maar hebben zich aangepast om te kunnen leven op plaatsen waar ze niet met zonneplanten hoeven te concurreren. Die aanpassing bestaat erin dat ze hun bladoppervlak vergroot hebben. Zo krijgen ze toch voldoende energie en hebben de zonneplanten met hun kleine blaadjes het nakijken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als zonneplanten grote bladeren zouden hebben, dan zouden ze ook meer vocht verdampen, zelfs zoveel dat er kans bestaat op uitdroging. De natuur heeft het zo geregeld, dat e.e.a. op elkaar is afgestemd.
jc54
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Maar de huidmondjes van een zonneplant zitten toch aan de onderkant, waar het koeler is en daardoor minder verdamping plaatsvindt?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik denk dat jij gelijk hebt. Dat zal de reden eveneens zijn dat coniferen en cactussen geen bladeren meer hebben om zo veel mogelijk vocht te kunnen behouden. Ook in het hoge noorden zijn er massaal naaldbomen, maar daar schijnt de zon in de zomer dag en nacht.
In het regenwoud is er water genoeg, en geen reden om kleinere bladeren of naalden te ontwikkelen. Nochtans brandt de zon daar ook heftig. Een +
@lotteleeuw, de huidmondjes zitten van onder, omdat de bovenkant dient om licht op te vangen. Veel zal het niet uitmaken kwestie verdamping. Trouwens, snelgroeiende bomen moeten veel water verdampen als restant, waardoor ze meer waterstof (dit is hun energie), kunnen ontlenen uit zoveel mogelijk water.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De naalden van de bomen uit het noordwesten kunnen ook minder makkelijk bevriezen!
Aan de bovenkant van "normale" bladeren zit de cuticula, dit is de lak-achtige laag die de bladeren bescherming biedt tegen uitdroging. Echter is de zon zo fel dat dit niet voldoende bescherming biedt, denk maar eens aan een terras in de zon waar je met blote voeten overheen loopt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat bevriezen, dat had ik nooit gehoord, maar kan best zo zijn.
Niet vergeten dat door een blad steeds water circuleert en dit ook voor afkoeling zorgt. Dat gebeurt niet in je terras. Die vergelijking gaat dus niet op ;)