Is een giraffe niet groter dan een olifant?

Als grootste dier op land wordt vaak de Olifant genoemd.
En die zal vast veel zwaarder zijn dan een Giraffe.
Maar die Giraffe is toch veel groter? Of zie ik dat verkeerd?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
4.5K

Het beste antwoord

Zoals je weet heeft het begrip "groot" verschillende betekenissen.
Als je toepast op levende wezens dan mag je het alleen toepassen in 2 dimensies (lengte en breedte) of in 3 dimensies (lengte, breedte, hoogte). (Van Dale)

Alleen in 1 dimensie is de giraffe hoger/langer, maar deze woorden vertegenwoordigen een 1 dimensionaal begrip en dus mag je niet zeggen "groter".

In 2 en 3 dimensies wint de olifant en is dus het grootste landdier op aarde.

Het is dus een kwestie van taalkunde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Wanneer je het letterlijk neemt is de Giraffe met een gemiddelde lengte van 5.3 meter inderdaad groter. Een olifant is maximaal 3 meter hoog!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
joelx
3 jaar geleden
het komt heel vaak voor dat de taalkundige betekenis van een vraag of antwoord niets oplost,maar alle hier gegeven antwoorden zijn begrijpelijk, wat dat dan ook betekent :- het komt heel vaak voor dat de betekenis van een vraag en/of antwoord afhangt van de gebruikte woorden maar alle hier gegeven antwoorden zijn begrijpelijk, wat dat dan ook inhoudt.:-) joelx 0
De giraffe wint het met zijn nek, maar de olifant met zijn romp en dan helemaal de mannetjes olifant.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een giraf is wel de grootste in lengte/hoogte, maar niet in massa. Als je naar de massa kijkt, is de olifant het grootste landdier.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, maar wie zegt dat als ik naar groot/klein wil kijken, dit alleen op massa slaat?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wie zegt dat 'grootste' alleen op hoogte slaat?
Dat is het probleem met zulke termen, zonder definitie van wat er precies mee bedoeld wordt kunnen ze tot verwarring leiden.
Dat zie je inderdaad verkeerd. De python is het grootste dier, met zijn lengte tot soms 15 meter. Tenminste, als je niet naar massa, en niet naar hoogte kijkt.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@itsme: een lintworm kan ook wel tien meter worden, maar zou ik daarmee persoonlijk niet groot willen noemen.
Toch een zeer interessant antwoord, waarvoor mijn dank en een plus.
itsme
13 jaar geleden
mijn antwoord is dezelfde provocatie als jouw vraagstelling.. :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik beschuldig jou in ieder geval niet van provocatie. Maar indien je mijn vraag zo provocerend vindt, hoe had ik hem naar jouw mening dan beter kunnen stellen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vragen naar het grootste zoogdier dat op het land leeft? Anders kom je weer bij walvissen uit ;-)
itsme
13 jaar geleden
@conan: provoceren is niet perse negatief bedoeld. Het is een manier om stelling te nemen tegen de gangbare opvattingen in, zoals jij de vraag hebt gesteld. En ik heb op dezelfde manier beantwoord. Maar zeker niet negatief bedoeld!!
@hippo: er werd niet gevraagd naar zoogdieren, wel naar landdieren. Ik heb in mijn tekst niet vermeld dat ik doelde op het langste landdier, dat had ik inderdaad moeten doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@itsme: no worries. Ik had je opmerking zeker niet negatief opgevat! Sorry als dat in mijn reactie wel zo leek.
Ik zou de antwoorden afwachten op je andere vraag, alwaar je naar de definitie van wat groot nu precies is. Als je daar het juiste antwoord krijgt, heb je hier ook automatisch het juiste antwoord. Persoonlijk ga ik voor de olifant, gezien de giraffe alleen maar groter in hoogte is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Van de giraffe is alleen de nek heel lang. Als we over de lengte van een dier praten, doen we dit vaak door de schofthoogte te vergelijken. Bij een olifant is deze groter. (overigensis er wel verschil tussen de Savanneolifant en de aziatische olifant, zie bron)

Bovendien is de olifant qua massa groter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een giraffe is langer, een olifant is groter omdat er gewoon meer olifant is dan giraffe.